• Nyhetsbrev vecka 47

Hej!

Idag gjorde solen äntligen comeback efter alltför många gråmulna dagar. I en dyster och orolig tid, är det välkommet med väder som gör det välkommet att ge sig ut i naturen! Vädret tidigare i veckan har onekligen passat bättre för att sitta inomhus och från skrivbordet där hemma delta i en lång rad olika sammanträden med hjälp av olika digitala verktyg. En liten resumé över några av de möten och aktiviteter som stått på programmet, kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Sammanträde med regionutvecklingsnämndens presidium
    I måndags eftermiddag sammanträdde regionutvecklingsnämndens presidium. Huvudärendet på dagordningen var att förbereda nästkommande nämndsammanträde 2 december. Årets sista nämndmöte brukar ofta innehålla många beslutsärenden, så även denna gång. Inte minst nämndens årsplan, som hanterar de uppdrag som nämnden får i regionens treårsbudget som beslutas av regionfullmäktige i nästa vecka. Presidiet fick också en föredragning om planeringen för ”Friluftslivets år” som genomförs nationellt i Sverige 2021. Ansvarig strateg i regionen, Anne Hederén, berättade om planeringen för Östergötland, där förhoppningsvis ändå de flesta av aktiviteterna utomhus, ska kunna genomföras under nästa år.

Kunskapsseminarium om regionens behovsstyrning
    Tisdagsförmiddagen bjöd på digitalt kunskapsseminarium om regionens behovsstyrning. De fyra beredningarna för behovsstyrning, som sorterar under hälso- och sjukvårdsnämnden, redovisade sitt arbete under det gångna året, från ordförande och vice ordförande i beredningarna och med intressanta föreläsningar från inbjudna gästtalare. Ämnen som rehabilitering, nära vård och livsstilsförändringar belystes bl.a. närmare. Från Kristdemokraterna finns Birgitta Waern, Anna Swärd, Fredrik Topplund och Lena Käcker Johansson med i de olika beredningarna, och Lena är vice ordförande i sin beredning.

Gruppledaröverläggningar om kommande regionfullmäktige
    Onsdagen började med tidigt möte med gruppledarna för partierna i regionfullmäktige. Ämnet var genomförandet av nästa veckas fullmäktigesammanträde. Den ursprungliga årsplaneringen för fullmäktige innebar ett tvådagarsmöte i november, men mötet är nu nedkortat till en dag och kommer också för första gången att genomföras helt digitalt, med enbart fullmäktiges presidium (däribland Elvira Wibeck (KD) som andre vice ordförande) på plats i sammanträdeslokalen. Vi gruppledare enades också att korta talartiden i den inledande gruppledarrundan från tio till fem minuter, som en del i ambitionen att korta den totala mötestiden.

Kommun- och regionledningsdag för Kristdemokraterna
    I onsdags bjöd Kristdemokraternas kommun- och regionpolitiska råd nationellt in gruppledare, råd och politiska sekreterare till årets fjärde och sista kommun- och regionledningsdag. Precis som de två senaste motsvarande dagarna, genomfördes konferensen digitalt via Zoom. Det övergripande temat för dagen var digitalisering, och den utveckling som skett på området i spåren av pandemin. Bland de medverkande föredragshållarna fanns bl.a. Patrik Sundström, programansvarig för e-hälsa på Sveriges kommuner och regioner (SKR), som talade om digitaliseringens möjligheter och utmaningar inom hälso- och sjukvården. Vi fick också lyssna på ett regionalt exempel från Region Jönköpings län, där Ulf Österstad, verksamhetschef för Bra Liv Nära, som samlar de regiondrivna vårdcentralerna i regionen. Dagen innehöll också bl.a. ett pass om kollektivtrafiken under och efter pandemin med Mattias Adell, tillförordnad VD för Svensk kollektivtrafik. På eftermiddagen gjordes också en uppdelning mellan kommun- och regionföreträdare, där vi regionpolitiker bl.a. samtalade om de aktuella frågorna om provtagning och vaccinering.

Dialog med näringslivets företrädare i Östergötland
    I går torsdag var det dags igen för dialog med näringslivets företrädare i Östergötland om pandemins inverkan på olika branscher och sektorer. Landshövding Carl Fredrik Graf och Länsstyrelsen bjuder tillsammans med regionutvecklingsnämndens ordförande Eva Andersson in Almi, Företagarna, Svenskt Näringsliv, Fastighetsägarna och Lantbrukarnas riksförbund. Från regionen deltar också enhetschef för tillväxt, Malin Thunborg, och undertecknad som andre vice ordförande för regionutvecklingsnämnden. Företrädarna för näringslivsorganisationerna gav dessvärre en ganska dyster bild, där den andra vågen av pandemin och de förstärkta restriktioner som införts, innebär stora konsekvenser för både små och stora företag inom flera branscher. Även om det fortfarande finns branscher som går bra, är helhetsbilden tyvärr mörkare än under våren. Men, vissa ljusglimtar går att skönja och förhoppningsvis kan 2021 innebära en reell ljusning…

Möte med Kristdemokraternas regionfullmäktigegrupp
    På torsdagskvällen träffades Kristdemokraternas ordinarie ledamöter och förste ersättare i regionfullmäktige, för att förbereda nästa veckas fullmäktigesammanträde. Vi gick igenom handlingarna till mötet, vår representant i fullmäktigepresidiet, Elvira Wibeck, berättade mer om det digitala genomförandet av mötet, och vi hann också dryfta några kommande politiska ageranden inför kommande fullmäktigemöten. Tack alla för ett bra möte!

Debattartikel från KD och M om treårsbudget och pandemiläget
    Idag fredag finns i Corren, Norrköpings Tidningar och Motala-Vadstena Tidning en debattartikel från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland inför nästa veckas fullmäktigesammanträde och beslut om regionens treårsbudget 2021-2023. I debattartikeln lyfter vi fram olika delar av vårt gemensamma budgetförslag, men betonar också vikten av att vi alla måste hålla i och hålla ut för att lyckas stävja pandemins framfart. Du kan läsa hela artikeln här: (https://corren.se/nyheter/artikel/kr2qzp2r)

Regionalt kompetensforum i Östergötland
    Idag inleddes dagen med årets sista möte för Regionalt kompetensforum i Östergötland, som på inbjudan av Region Östergötland samlar företrädare för olika sammanhang som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor i Östergötland. Det handlar om arbetsgivareorganisationer, fackliga organisationer, företrädare för nätverk för skolchefer och vuxenutbildningschefer i regionen, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, teknikparkerna m.fl. Dagens möte började med att varje organisation fick ge en kort lägesbild, som för de flesta präglades av hantering av konsekvenser av pandemin. Vi fick också en genomgång av en kartläggning som gjorts av olika insatser som görs av olika aktörer på kompetensförsörjningsområdet, och förslag hur olika insatser framåt bättre kan samordnas. Även processen att skriva fram handlingsprogram för EU:s strukturfonder, som är viktiga finansieringskällor för flera insatser när det gäller kompetensförsörjning, gicks igenom.

Möte med kulturpolitiskt ansvariga i regionen och Östergötlands kommuner
    Fredagen har för min del fortsatt i kulturens tecken, med först årets andra dialogmöte mellan kulturpolitiskt ansvariga i regionen och Östergötlands kommuner. Såväl regionala och kommunala kulturpolitiker som ansvariga tjänstepersoner i regionen och kommunerna deltog i mötet. Pandemins påverkan på kulturområdet var huvudtemat för mötet, där inledningsvis varje kommun fick presentera konsekvenser, åtgärder och kreativa idéer för att smittsäkert hantera pandemin. Regionen presenterade också hur regionens stödformer för det östgötska kulturlivet håller på att förändras, med utgångspunkt i den förra året antagna kulturplanen. Planeringen för nätverkets fortsatta arbete togs också upp, där två träffar per termin är ambitionen.

Kristdemokraternas kulturpolitiska nätverk träffades
    Nästa kulturpolitiska aktivitet idag, har varit digital träff med Kristdemokraternas kulturpolitiska nätverk nationellt, som samlar förtroendevalda inom kulturområdet i kommuner, regioner och riksdagen. En välfylld agenda med flera intressanta föredragningar av bl.a. Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst, Staffan Rydén, ordförande för Nationellt Centrum för Musiktalanger, Kajsa Ravin, generaldirektör för KulturRådet, Stefan Attefall, ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation och Linde Sjöstedt, projektledare för Folk och kultur. Ett intressant program och roligt att se många kristdemokratiska kulturpolitiker över hela landet!

I veckan har regeringen, Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelsen kommit med ytterligare restriktioner, rekommendationer och allmänna råd, för att vi tillsammans ska kunna begränsa pandemins framfart. Bakgrunden är att smittspridningen fortsätter att öka kraftigt och att antalet patienter som vårdas på sjukhusen ökar. Nu är det upp till oss alla att ta veckans besked på största allvar! Det är tråkigt att vi inte kan göra allt som vi skulle vilja göra, men vi får se fram emot den dagen då möjligheterna åter ges. Dessutom kan vi fortsätta att röra på oss ute i naturen – det kan faktiskt vara vackert även i november…och om en vecka är det Första Advent, och vi får lysa upp våra hem med adventsljusstakar och adventsstjärnor. Så, håll i och håll ut! Och en riktigt trevlig helg till er alla!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)