• Nyhetsbrev vecka 8

Hej!

Det är mycket som känns mindre viktigt och inte så nödvändigt att lägga tid och energi på, när vår omvärld återigen skakar, när krig åter brutit ut i Europa. Den fruktansvärda ryska invasionen av Ukraina denna vecka lägger sordin på det mesta. Låt oss alla hoppas för Ukrainas folk att detta får ett snart slut, och att freden kan få vinna! Trots allt har denna vecka, som också varit sportlovsvecka med något lugnare schema, innehållit en del regionpolitiska händelser, som jag ska berätta lite kort om i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av regiondirektören
    Veckan började som vanligt med måndagsmöte, än så länge i digital form, med regiondirektör Krister Björkegren som gäst. Han informerade bl.a. om det arbete som sker för att förbereda för materialbrist i vården på grund av konflikten i Ukraina. Region Östergötland har byggt upp ett bra lager, men för Sverige som helhet ser det mer oroande ut. När det gäller pandemin fortsätter antalet patienter som behöver vård på sjukhus att minska och efterfrågan på regionens provtagning har nästan försvunnit, dels på grund av ändrade kriterier för testning, dels för att färre blir smittade. Samtidigt är åtgången på apotekens snabbtest fortsatt stor. Många har varit sjuka i januari och februari. Vaccinationerna av dos fyra till riskgrupper och personer över 80 år pågår, samtidigt som det går att se en minskad vaccinationsvilja hos yngre i befolkningen. Även om patienter som vårdas för Covid-19 minskar och behovet av sjukhusvård för RS-virus, säsongsinfluensa och vinterkräksjuka nästan är borta, är det stort inflöde av andra patienter i vården, och det finns redan nu en stor oro för hur den östgötska vården ska klara sommarens semestersäsonger.

Justering av regionfullmäktiges protokoll
    Vid regionfullmäktiges sammanträden brukar normalt förste och andre vice ordförande väljas att justera protokollet tillsammans med ordförande. Vid senaste fullmäktigemötet var såväl ordförande Elisabeth Edlund (S) som andre vice ordförande Elvira Wibeck (KD) frånvarande på grund av sjukdom. Förste vice ordförande Johan Thorén (L) ledde därför mötet, och som justerare valdes Kaisa Karro (S) och undertecknad. Enligt kommunallagen ska justeringen av fullmäktiges protokoll vara ett offentligt tidsangivet möte, varför vi, även med den digitala signering som nu sker, samlades i Östra sammanträdesrummet i regionhuset i måndags eftermiddag för att högtidligen med mobilt bank-id signera protokollet. Senaste jag vikarierade som justerare, krävdes signatur på över 100 protokollssidor, denna gång gick processen helt klart snabbare…

Möte om migränvård i Östergötland
    I onsdags morse hade jag ett digitalt möte om migränvården, eller huvudvärksvården, i Östergötland. Patrik Malmros från läkemedelsbolaget AbbVie och konsulten Anders Åkesson, tidigare regionpolitiker i Skåne, berättade bl.a. om hur många östgötar som lever med kronisk migrän och andra lindrigare former av sjukdomen, och exemplifierade hur bl.a. Västra Götalandsregionen och Region Skåne tagit fram handlingsplan respektive gjort översyn av huvudvärksvården. Även nationellt pågår ett arbete kring riktlinjer för huvudvärksvård och andra regioner är också på gång med att tydligare uppmärksamma patientgruppen, och hur vården kan förbättras. Intressant att få lite mer fördjupad kunskap på området och inblick i vad som är på gång på olika håll i landet.

Välkomstmöte för nya medlemmar i hela KD Sydost
    På onsdagskvällen bjöd Evelina Nilsson, organisationsutvecklare för Kristdemokraterna i Region Sydost, som omfattar partidistrikten i Östergötland, Jönköpings län och Kalmar län, till ett digitalt välkomstmöte för nya medlemmar i de tre partidistrikten. Utöver en kort introduktion till partiets ideologi och organisation och en videohälsning från partiledare Ebba Busch, fanns också med representanter från partidistrikten, där jag representerade Östgötadistriktet. Roligt och inspirerande att det hela tiden fyller på med nya medlemmar i alla tre distrikten, och kul att få vara med på ett litet hörn på välkomstmötet!

Debattartikel om nattstopp i kollektivtrafiken
    Just nu befinner sig Kristdemokraternas regionala valprogram för Östergötland på remiss i partiavdelningarna i Östergötland. På måndag avslutas remisstiden och sedan ska vi behandla inkomna synpunkter till slutversionen som ska beslutas vid partidistriktsårsmötet i början av april. Ett av förslagen i programmet, som dels fångades upp under den digitala turné vi från regiongruppen gjorde i partiavdelningarna förra våren, och dels finns med i det idédokument som togs fram för politik inom det regionala utvecklingsområdet av den särskilda arbetsgrupp utsedda av Kristdemokraternas kommun- och regionpolitiska råd där jag hade förmånen att ingå, är att införa nattstopp i kollektivtrafiken i Östergötland, som redan gjorts i flera andra regioner i landet. I torsdagens Corren skrev Denisé Cassel, kommunalråd i Linköpings kommun, och undertecknad om detta förslag i en debattartikel i Corren. Du kan läsa hela debattartikeln här: (https://corren.se/asikter/debatt/artikel/hog-tid-att-infora-nattstopp-i-kollektivtrafiken/r08y7kpj).

Möte med Almis nationella VD
    I går torsdag hade Östergötland besök av Almis nationella VD och koncernchef Britta Burreau. Hon hade ett digert program för sitt besök med träff med personalen på Almi Östergötland, föreläsning för studenter på Linköpings Universitet, möte med ordförande och vice ordförande i styrelsen för Almi Östergötland och dialog med den regionala ägaren till Almi Östergötland, Region Östergötland. Vid den sistnämnda deltog Malin Thunborg, enhetschef för tillväxt och marknadsföring, och undertecknad som andre vice ordförande i regionutvecklingsnämnden (då ordförande hade förhinder). Eftersom jag också själv är ledamot i Almis styrelse, var det extra intressant att få vara med. Vi talade bl.a. om den ägaranvisning för Almi Östergötland som moderbolaget Almi och Region Östergötland gemensamt uppdaterar årligen, om frågor kring hur förändringar i finansieringen – där båda parter också behöver vara överens – kan utvecklas framöver.

Prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige
    Idag fredag var det dags för årets första prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige. Partnerskapet består av representanter för regioner, myndigheter, fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer i de fem regionerna i Östra Mellansverige (Region Östergötland, Region Sörmland, Region Örebro län, Region Västmanland och Region Uppsala), och har till uppgift att prioritera bland projektansökningar till Europeiska socialfonden (ESF) och Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) inom Östra Mellansverige. ESF-rådet respektive Tillvätverket bereder ansökningarna och tjänstpersoner från de fem regionerna ger också samfällt sina synpunkter, innan partnerskapet. Under den tid jag varit med sedan 2015, har det ibland varit intensiva diskussioner när prioritering behövts mellan projekten, men lika ofta har det funnits utrymme för alla projekt i ansökningsomgång att beviljas. Det senare gällde idag, då en lång rad projekt med ERUF-finansiering kunde beviljas medel. Glädjande nog många bra projekt från Östergötland! Partnerskapet diskuterade också processen att utse ordförande för det partnerskap som ska prioritera medel under den nya budgetperioden i EU, med start tidigast i höst.

Nu väntar helgen och förhoppningsvis lite ledighet. Väderprognosen tyder på mycket solsken i helgen. Det kanske i så fall kan bli ett litet glädjeämne vid sidan av all bedrövelse i omvärlden. Jag hoppas att ni alla under omständigheterna får en fin helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)