• 2012 Sveriges Ekokommuner

Sveriges Ekokommuner arbetar för att Sveriges alla kommuner ska bli hållbara. Det är en ideell förening som bildades 1995 och har 83 kommuner som medlemmar.
    Sveriges Ekokommuner har som mål att främja utvecklingen för ett hållbart samhälle utifrån en ekologisk grundsyn med en tydlig koppling till det ekonomiska och sociala perspektivet.
    Medlemskommunerna representeras av en tjänsteman och en politiker i ledande ställning. Som medlem får man delta på föreningens utbildningar, möten och nätverksträffar samt ta del av information på intranätet. Inom föreningen utbyter politiker och tjänstemän erfarenheter och lär av varandras goda exempel. Genom 12 gemensamma nyckeltal följer man upp att utvecklingen i medlemskommunerna går mot en hållbar utveckling.
    För att bli medlem i Sveriges Ekokommuner krävs att kommunfullmäktige eller kommunstyrelse beslutar att ansöka om medlemskap. Dessutom ska man ha antagit ett program med det uthålliga samhället som ett övergripande mål för sina verksamheter;
    Vi föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
    •     att ansöka om medlemskap i Sveriges Ekokommuner.
    Jenny Larsen
    Kristdemokraterna i Vaggeryds kommun
    Mikael Wahss
    Miljöpartiet de gröna i Vaggeryds kommun