• Rapp och politik på höstfest

gudrun-o-chelsea-2

– I Chelseas texter uttrycker hon längtan efter ett samhälle utan våld och hat. Ett samhälle där alla människor är lika mycket värda, där vi bryr oss om varandra och hjälper varandra. Många kan känna igen sig i den längtan. Vi kristdemokrater arbetar för en samhällsgemenskap över generationsgränser och kulturella gränser, med principen om alla människors unika och lika värde som grund.

Det säger Gudrun Brunegård, ordförande för Kristdemokraterna i Vimmerby, efter höstfesten på torsdagskvällen, då rapparen Chelsea Chipkosegei, känd från Idol, medverkade med några av sina egna låtar.

– Kristdemokraternas namninsamling för att öppna de fortsatt ”sommarstängda” vårdplatserna var också på tapeten. Landstinget måste höja sjuksköterskornas status, så att man kan locka tillbaka alla dem som slutat för att gå till andra arbetsgivare. Det gäller både lön efter ansvar och kompetens, arbetstider, tid för återhämtning efter krävande arbetspass, karriärutveckling och vårdserviceteam som avlastar, så att sjuksköterskornas specifika kompetens tas tillvara, säger Gudrun Brunegård.

Vid höstfesten diskuterades också Kristdemokraternas budgetalternativ.

– Årets ”Budget för tillit och trygghet” väver ihop traditionella kristdemokratiska kärnfrågor. Stöd till barnfamiljerna, som sackat efter ekonomiskt, och större möjlighet att själva bestämma över sin vardag. Ingen skillnad i skatt gentemot jobbskatteavdraget, som första steg för dem med pensioner upp till 14000 kronor. Höjt bostadsbidrag och bostadstillägg, samt rätt till äldreboende utan biståndsbedömning från 85 års ålder, skulle skapa både ekonomisk och social trygghet. Dessutom utökar vi med 2000 poliser för att återskapa tilliten till rättssamhället. Vi ökar även antalet utbildningsplatser inom vården. Sedan Stefan Löfven avskaffade kömiljarden har vårdköerna ökat, så att bara sex landsting klarar vårdgarantin idag. Därför återinrättar vi kömiljarden i vårt budgetalternativ. Människor i behov av vård ska inte behöva fastna i långa vårdköer, som före Göran Hägglunds tid, avslutar Gudrun Brunegård, innan de läckra pajerna och bakverken plockades fram och ett trivsamt sorl bredde ut sig i lokalen.