• Att spara på matsalar riskerar bli dyrt

Vi har sett det förut. När sparkraven går ut tar man bort allt som inte är absolut nödvändigt. För några år sedan var det fältarbetare och andra förebyggande åtgärder bland unga som drogs in. Det dröjde inte länge innan man kunde se att droganvändandet ökade bland unga och antalet dyra omhändertagande av barn och unga ökade.

Nu tänker man ta bort matsalarna på äldreboendena i Frödinge och Tuna och minska ned kraftigt på öppethållandet på Granen.

Har S+M fortfarande inte lärt sig sambanden? En matsal, med måltidsgemenskap i en god social miljö, goda kontakter och möjligheten att bli sedd och bekräftad ger bättre psykisk och fysiskt välbefinnande och mindre behov av vård och omsorg.

Dessutom har det i debatten väldigt tydligt redovisats att den sammanlagda besparingen för kommunen blir marginell; kostnaderna kommer att hamna på andra konton istället, eftersom många av de äldre som inte längre kan äta i matsalen kommer att behöva utökad hemtjänst och hemkörning av matlådor istället. Hyreskostnaden kommer inte kommunen att bli av med, bara för att man slutar använda den som matsal.

Vi kristdemokrater vänder oss mot den här typen av kortsiktiga, dåligt analyserade sparförslag, där man skär bort något i ena änden utan att se vad det blir för konsekvenser i den andra.

I vårt budgetförslag visade vi att man kan minska kostnaderna för vård och omsorg med flera miljoner kronor om året genom en förbättrad hemrehabilitering. Tyvärr avslog majoriteten vårt förslag. Jag har nu lagt en motion på samma tema. Min förhoppning är att vårt förslag nu via motionen kan analyseras och i realiteten kan vara en pusselbit för att undvika den typ av destruktiva besparingar som S+M-majoriteten nu tycks vara på väg att genomföra.

Gudrun Brunegård
    Ordförande, Kristdemokraterna i Vimmerby