• Ebba Busch Thor i Almedalen vill vända (S)vek till löfte i välfärden

Vid årets KD-dag i Almedalen var det stor fokus på det välfärdssvek som den sittande rödgröna regeringen gjort sig skyldiga till – och det löfte till medborgarna som Kristdemokraterna vill ge.

Anders Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Kalmar län, var den som fick äran att introducera partiledaren Ebba Busch Thor.

Ebba Busch Thor visade hur tillgängligheten till sjukvård gått ned sedan Socialdemokraterna tagit över på Socialdepartementet.

I en stor del av sitt tal uppehöll sig Ebba Busch Thor vid pensionärernas situation. År 2006, när Alliansen tillträdde i Rosenbad, betalade pensionärer och löntagare lika hög skatt. Den disponibla summan pengar efter skatt, vid en lön eller pension på 20,000 kr, var lika hög (de röda staplarna). År 2014 hade både löntagare och pensionärer avsevärt mer kvar i plånboken, efter jobbskatteavdrag och de sänkningar av pensionsskatt, som vi kristdemokrater drivit igenom. Men det är en liten skillnad (det vitmarkerade glappet). Sossarna lovade att de skulle ta bort den skillnaden, men har ännu inte gjort det. Kristdemokraterna är det enda parti som har ett fullt ut finansierat förslag till hur det ska göras, och vi kommer att ha med det i kommande budget.

Hela talet kan ses och läsas om du går in här.