• Familjers valfrihet begränsas när vårdnadsbidrag avskaffas

Protokollsanteckning

Kommunfullmäktige den 25 januari 2015

Ärende 18 Avskaffa kommunalt vårdnadsbidrag vid utgången av januari 2016

När Vimmerby kommun införde vårdnadsbidraget den 1 januari 2009 ökade familjernas valmöjlighet att hitta en barnomsorgsform som passade den enskilda familjens behov. I ett första steg gällde möjligheten i Vimmerby kommun för barn mellan ett och två år. Den 1 januari 2012 utvidgades till att omfatta barn mellan ett och tre år. Sedan dess har vårdnadsbidraget vanligen utnyttjas av omkring 10-15 familjer vid en given tidpunkt, under kortare eller längre period.

När nu riksdagen beslutat avskaffa det kommunala vårdnadsbidraget tvingas kommunerna rätta sig efter beslutet. Konsekvenserna drabbar inte bara de enskilda barnen och deras familjer, utan även den kommunala ekonomin och planeringen. Dessa barn måste istället beredas plats i förskolan, som redan i nuläget är så trång i Vimmerby, att det diskuteras att bygga en ny mastodontenhet. Ett femtontal barn motsvarar nästan en hel förskoleavdelning.

Eftersom vi är tvungna att följa lagen kan vi inte rösta emot förslaget, men vi beklagar djupt att de rödgröna partierna inte vill låta familjerna själva bestämma vilken form av barnomsorg som passar familjen och det enskilda barnet bäst.

Gudrun Brunegård                                                              Torbjörn Sandberg

Kristdemokraterna                                                               Kristdemokraterna