• Förbättra dialogen med företagarna

Vimmerby kommun

Motion

Förbättra dialogen med företagarna

Det är i företagandet som resurserna till välfärden skapas. En svällande offentlig sektor behöver ett inflöde av resurser. Det kan bara skapas genom den privata sektorn. Genom att det går bra för ett privat företag ökar sysselsättningen, och fler människor kommer i arbete och betalar skatt. Alf Svensson (KD) kallade företagandet för ”loket som drar hela välfärdståget, där vagnarna heter Skola, Vård och Omsorg”. Därför är det en mycket allvarlig signal när företagare inte upplever att den kommunala servicen fungerar.

Vimmerby har under åren uppvisat en kraftigt svängande kurva i näringslivsrankning, från långt över rikets snitt till lika långt under och sedan upp emot snittet igen. En del parametrar har vi svårt att påverka, som hur kommunikationer och infrastruktur ser ut. Men en av de svaga punkterna visar sig återigen vara attityden till företagande bland kommunens politiker och tjänstemän. Attityder och bemötande är trots allt något som borde vara ganska enkelt att förbättra.

Markaryd är en liten småländsk kommun som år efter år får mycket bra resultat i näringslivsrankningen. Där inleds sedan många år varje kommunstyrelse och arbetsutskott med studiebesök på ett företag. Man anser det vara en väl investerad timme. Under en mandatperiod hinner man på så sätt besöka något hundratal företag i kommunen. Att på plats höra företagarna beskriva sina visioner och de förutsättningar de arbetar under, ökar förståelsen bland både förtroendevalda och tjänstemän.

I Markaryd har man också infört tjänstegarantier, för att förtydliga kommunens uppdrag och åtagande gentemot befolkning och företag. I de fall man inte kan leva upp till sina åtaganden ger man kompensation, exempelvis i form av nedsatta avgifter vid försenade bygglov.

Vimmerby behöver ett blomstrande företagande. Därför behöver både förtroendevalda och tjänstemän bli mer lyhörda för företagandets villkor, för att öka motivationen att rensa i regelkrångel och lotsa genom byråkratin.

Vi föreslår därför kommunfullmäktige besluta

Att uppmana kommunstyrelsen att införa regelbundna företagsbesök i anslutning till sammanträdena, samt

Att införa tjänstegarantier i alla nämnder och styrelser.

Vimmerby den 28 maj 2018

Gudrun Brunegård