• Ola toppar lista med 34 namn!

35 namn på KD-lista för höstens kommunval!

Det är många som vill vara med och bidra till en förändring i Vimmerby. Under de månader som nomineringskommittén har jobbat har vi samtalat med väldigt många människor, som uttrycker stor frustration över nuvarande politiska majoritet. De vill åter ha en Alliansmajoritet med starkt kristdemokratiskt inflytande.

Det säger Gudrun Brunegård, ordförande för Kristdemokraterna i Vimmerby, efter torsdagens års- och nomineringsmöte.

-Som nomineringskommitténs ordförande är jag stolt över att kunna presentera Kristdemokraterna i Vimmerbys kommunvalsedel. Årsmötet har idag fastställt en oerhört stark lista på hela 34 namn, varav tio helt nya kandidater och flera nygamla, i lagom blandning med erfarna kommunpolitiker. Den toppas av Ola Gustafsson, som idag är gruppledare och vår representant i kommunstyrelsen.

KD Vimmerbys ordförande Gudrun Brunegård och gruppledaren Ola Gustafsson.

-Kandidaterna har en god spridning i åldrar, från strax över 20 år upp till 70+, med något fler kvinnor än män. Kommunens olika delar finns representerade. Kandidaternas yrkesbakgrund spänner över många samhällssektorer och några kommer ursprungligen från andra världsdelar. Sammantaget tror jag att de flesta kommuninvånare känner åtminstone någon på vår valsedel, vilket lägger en god grund för ett bra valresultat, säger Gudrun Brunegård.

Vid årsmötet var oppositionsrådet Per Larsson, Region Östergötland, inbjuden som talare.

Per Larsson, oppositionsråd i Region Östergötland, berättade om hur de agerar för att förbättra pendlingsmöjligheterna med Stångådalsbanan.

– Stångådalsbanan är viktig för arbets- och studiependling längs banans hela sträckning. Vi kristdemokrater är överens på båda sidor om länsgränsen, att Trafikverket behöver prioritera om, så att resandet underlättas, med fler turer per dag och pendlingshållplatser på fler ställen, exempelvis Sturefors. I Region Östergötland har vi kristdemokrater bland annat lagt en motion om att ta bort länsgränsavgiften för resenärer mellan Östergötland och Kalmar län, på liknande sätt som man idag kan köpa biljett till Tranås. Det skulle göra livet lättare för de Kindaelever som går på Vimmerby gymnasium, säger Per Larsson.

– Ambulanshelikopter är en annan fråga som vi kristdemokrater driver gemensamt i regionen. Utredningar och professionen är samstämmiga i att det är samhällsekonomiskt lönsamt, eftersom snabbare insatser räddar liv, minskar lidandet och gör att tiden för rehabilitering förkortas efter svår sjukdom eller olycka, säger Per Larsson.

Vid årsmötet valdes ny styrelse för Kristdemokraterna i Vimmerby. Den nya styrelsen består av Gudrun Brunegård, ordförande, Ola Gustafsson, vice ordförande, Tino Åberg (nyval), Nina Gustafsson (nyval). Ersättare är Jaroslav Sranka, Ann-Sofi Henriksson och Ingbritt Carlsson (nyval).

Sven Weckfors och Thomas Karlsson avtackades, i samband med att de i och med årsmötet nu lämnar styrelsen.