• Om förskolor och en levande landsbygd i Vimmerby kommun

Vimmerby kommun har en i högsta grad levande landsbygd. Drygt hälften av invånarna bor i staden och resten är fördelade på kransorter och ren landsbygd.

I samband med folkomröstningen för ett drygt år sedan, om landsbygdsskolornas vara eller icke vara, gavs besked om att landsbygden ska få leva. Socialdemokrater och moderater i majoriteten valde att följa folkomröstningens resultat och låta Brännebro skola i Gullringen och Djursdala skola och förskola finnas kvar.

Däremot fullföljde majoriteten sina planer att lägga ned Pelarne skola. Majoriteten vill inte kosta på att byta ut oljepannan mot miljövänligt alternativ och nu vill de göra sig av med byggnaden, trots att bygdens folk vädjar om att få behålla den som samlingspunkt. Det är i nuläget ovisst om samhällsföreningen ska lyckas mobilisera tillräckligt med kapital för att kunna förvärva och drifta fastigheten.

Samtidigt råder stor brist på förskolelokaler i Vimmerby stad, så till den grad att S+M-majoriteten är beredd att nagga VOK-skogen ytterligare i kanten, för att bygga ytterligare en mastodontförskola längs med Lundgatan. Tre stycken stordriftsförskolor på rad vill den lila majoriteten ha.

Vi kristdemokrater ställer oss tveksamma till att bygga ytterligare en jätteförskola i Vimmerby, strax intill de båda övriga, i ett läge då kommunens låneskuld är bland rikets högsta, fördelat per invånare.

Vår bedömning är att den rådande platsbristen i förskolan till stor del är självförvållad. Redan förra året gav Djursdala samhällsförening konkreta förslag till hur ytterligare en förskoleavdelning skulle kunna bereda plats för barn som står i kö dit. Ännu har oss veterligt inget hänt. Genom att stänga Pelarne förskola har behovet av förskoleplatser ökat ytterligare. Många barn skulle må bra av en barnomsorg i en lugnare och mer småskalig hemmiljö. Tyvärr avvecklades familjedaghemmen för flera år sedan.

Vi kan acceptera paviljonger som en tillfällig lösning i ett akut läge, men samtidigt måste kommunen till fullo utnyttja alla de möjligheter som finns, för att öka familjers valfrihet, lätta på trycket i barnomsorgen och samtidigt öka landsbygdens livskraft.

Vi vill därför presentera en rad förslag, som vi tror skulle bidra till att lätta på det akuta trycket på förskoleplatser. På så vis skulle kommunen få rådrum att hitta goda, långsiktiga lösningar, som bättre kan tillgodose både barns och familjers individuella behov och med en mer måttlig belastning på kommunens investeringsvolym.

1. Öppna en andra förskoleavdelning i Djursdala. Tillräckligt många barn står i kö för att fylla en avdelning, vilket skulle lätta på trycket rejält i staden. Lokaler finns som kan utnyttjas.
    2. Starta ekologisk förskola och fritids i Pelarne, gärna inspirerat av Johanna Karlssons förslag. Som underlag för barnantalet bör kontakt tas även med familjer som bor i gränsområdet mellan Rumskulla och Pelarne. Sannolikt kan även ett antal familjer i Vimmerby stad vara intresserade av att placera sina barn där.
    3. Stimulera till familjekooperativa förskolor, dvs samma peng som en kommunal förskoleplats kostar.
    4. Marknadsför möjligheten att starta privat drivna familjedaghem med barnomsorgspeng, även de med barnomsorgspeng som finansiering. Kopiera gärna upplägg enligt Nybro kommuns exempel.
    5. Stimulera till öppnandet av fler idéburna eller privat drivna förskolor, som Ugglan och Linnéan.
    6. Återinför kommunalt anställda familjedaghem.
    7. Påverka regeringen att återinföra vårdnadsbidraget. Sedan det avskaffades ökade behovet av förskoleplatser i Vimmerby med ungefär en avdelning.

Varje barn och varje familj är olika och behöver olika lösningar. Med större mångfald och bredd i barnomsorgen ökar möjligheten att var och en kan erbjudas vad just den behöver. Istället för offentlig stordrift vill vi stimulera till en större mångfald inom barnomsorgen.

Gudrun Brunegård, Ordförande KD Vimmerby

Ola Gustafsson, gruppledare