• Snart är det val igen!

EU-valet gick ju riktigt bra!

I riket ökade andelen röstande från 4,68 till 5,93 procent för Kristdemokraternas räkning, trots att det var många som i förväg räknade ut oss och påstod att vi skulle åka ur Europaparlamentet.

I Kalmar län ökade väljarstödet från 6,17 till 7,40 procent.

I Vimmerby, där Kristdemokraterna gjorde ett superval redan 2009, ökade antalet som röstade på partiet från 430 till 498. Det var alltså 68 fler som valde Kristdemokraternas valsedel i år än 2009. Genom att andelen röstande totalt sett var högre i årets val så minskade paradoxalt nog procentandelen med 0,53 %, och landade på 9,09 procent i 2014 års val.

Det resultatet är fullt godkänt! I Kalmar län var det bara Hultsfred (9,98 %) och Oskarshamn (9,37 %) som fick högre andel.

Vi tackar för det stora stödet och satsar nu på minst lika bra resultat i de allmänna valen i september till kommun, landsting och riksdag. Kristdemokraterna behövs även där!

Vi är övertygade om att med kristdemokratiska värderingar och människosyn bygger vi ett gott samhälle för stora som små.