• Vimmerbybor på KD-dagar

image

Kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar är nu i full gång. Från Vimmerby kommun är Gudrun Brunegård, Sven Weckfors och Ola Gustafsson på plats.

– Jag uppskattar att Ebba Busch Thor i sitt inledningstal uppmärksammade krisen i vården och presenterade ett konkret förslag med vårdservicetjänster för att avlasta sjuksköterskor och läkare, så att de får mer tid för sina patientkontakter, säger Gudrun Brunegård, landstingsråd.

– Anders Ekholm från Institutet för framtidsstudier talade på ett drastiskt sätt om välfärdens framtida utmaningar. Han tydliggjorde hur vi kan utnyttja den moderna, revolutionerande tekniken både som beslutsstöd och för att lösa en del rent praktiska behov, som nattfrid för äldre. Genom att använda all tillgänglig high-tech får vi tid och utrymme för den nödvändiga empatin, säger Sven Weckfors.

– Under de här dagarna får vi både chans att uppdatera kunskap och få inspiration om hur vi jobbar vidare i våra olika politiska uppdrag, för att bidra till ett bättre och tryggare Vimmerby, säger Ola Gustafsson.

Utöver föreläsningar i den stora kongresshallen och mindre seminarier på olika teman ger dagarna rika tillfällen till informella möten med partikamrater och utställare.