• Visa respekt för folkets röster!

Som en blixtsnabb reaktion på socialdemokraternas och moderaternas förslag att lägga ned skolorna i Tuna, Rumskulla, Djursdala och Gullringen samt förskolorna i Djursdala och Pelarne, startades en namninsamling. Syftet var att få till stånd en folkomröstning om huruvida skolor och förskolor på landsbygden i Vimmerby kommun ska läggas ned eller bevaras.

22,7 procent av kommunens röstberättigade skrev under listorna. Minst tio procent behövs för att kommunfullmäktige ska behandla ett folkinitiativ om folkomröstning. Marginalen är alltså över 100 procent.

Nästa måndag ska kommunfullmäktige besluta om folkomröstning ska genomföras. I de utskickade handlingarna  finns ett resonemang där S+M-majoriteten gör i princip allt för att beskriva hur omöjligt det skulle vara att genomföra en folkomröstning. Det hela mynnar ut i att kommunstyrelsens socialdemokrater och moderater föreslår fullmäktige besluta att ingen folkomröstning ska genomföras.

Detta uppfattar vi kristdemokrater som ett uttryck för stor brist på respekt för den dryga femtedel av kommunens röstberättigade invånare, som skrivit på namnlistorna. Nedläggningen av två förskolor och fyra skolor påverkar stora delar av kommunen så allvarligt att det är högst rimligt att låta medborgarna vara med och säga sitt i frågan. Inget parti redovisade i valrörelsen att man hade sådana förslag i rockärmen.

S+M-majoriteten har i media problematiserat över hur svårt det skulle vara att formulera en tillräckligt tydlig fråga, som ska kunna besvaras med tillräckligt tydliga svarsalternativ. Själva tycker vi det är solklart: Den fråga som ska ställas är ”Ska skolorna och förskolorna på landsbygden i Vimmerby kommun bevaras?”, med svarsalternativen Ja eller Nej.

Oppositionen, i form av oss kristdemokrater tillsammans med centern, vänstern och miljöpartiet, har visat på en rad alternativa besparingar och effektiviseringar, som inte drabbar kommunens livskraft lika hårt som nedläggning av skolor och förskolor i kransorterna.

Vi vill att hela Vimmerby kommun ska leva – och vi vill låta invånarna vara med och avgöra framtiden för kransorternas skolor och förskolor. Såvida inte majoriteten tydligt visar att de tar sitt förnuft till fånga och behåller alla skolorna och förskolorna, förstås!