• Inför vårdserviceteam i Botkyrka

För många som arbetar inom äldrevården är arbetssituationen idag pressad.  Skälet är ofta brist på tid. Det behövs tid för att kunna se den äldres vårdbehov och tid för att fatta de rätta besluten.

För många som arbetar inom äldrevården är arbetssituationen idag pressad. Personalen vill ge en mer kvalitativ omvårdnad, men allt för ofta måste de kompromissa med de egna värderingarna, ambitionerna och visionerna om hur jobbet ska utföras. Skälet är ofta brist på tid. Det behövs tid för att kunna se den äldres vårdbehov och tid för att fatta de rätta besluten. Men också tid för att hålla i handen, trösta och stödja. För att förbättra kvaliteten i vården behövs därför fler händer. Det krävs också att vi använder resurserna på rätt sätt.

Vi kristdemokrater vill därför att vårdpersonalen inom äldreomsorgen på kommunens boenden avlastas genom att ha särskild personal, i likhet med de vårdserviceteam som vi också föreslår inom sjukvården. Genom att anställa fler som kan arbeta med kringuppgifter som är en nödvändig och viktig del av äldreomsorgen kan vi frigöra mer tid för omvårdnad av varje enskild person.

Arbetsuppgifterna för vårdserviceteamet kan exempelvis handla om att servera mat och plocka undan disk efter måltider, sköta förråd, transporter av patienter och prover mellan olika avdelningar, städning samt administrativa uppgifter som inte kräver en längre vårdutbildning. Detta kan också gynna de som står långt från arbetsmarknaden, såsom unga och nyanlända, att kunna få arbetsträna och få praktik inom Botkyrkas äldreomsorg. Detta kan vara en mycket värdefull avlastning för vårdpersonalen att ägna sig åt mer kvalificerade arbetsuppgifter och de äldres vårdbehov kan tillgodoses på ett bättre sätt.