• Pendeltågsstrulet måste upphöra nu!

Pendeltågstrafiken har inneburit stora problem för resenärerna på senare tid, och det är dags att hitta lösningar för att göra resandet smidigare och mer pålitligt. Speciellt på Södertäljelinjen har vi sett en ökad frustration, med endast halvtimmestrafik på dagtid, trots att många människor förlitar sig på den. Utöver det har vi även sett inställda avgångar under
    rusningstid, vilket har påverkat tusentals pendlare.

Vi är medvetna om att detta skapar stress och påverkar våra medborgares dagliga rutiner. Människor måste kunna förlita sig på att tågen går i tid så att de kan nå sina jobb, skolor och
    fritidsaktiviteter utan onödiga bekymmer.

Det är därför vi behöver se över hur MTR hanterar pendeltågstrafiken. Vi förstår att vissa resenärer nu överväger att köpa billiga bilar för att ta sig till sina jobb, men detta är inte
    svaret på hur vi löser klimatkrisen. Vi måste hitta ett balanserat sätt att förbättra tågtrafiken och samtidigt minska vår påverkan på klimatet.

Det är uppmuntrande att se att SL nu tar steg i rätt riktning genom att införa åtgärder som stand-by-bussar för morgon- och eftermiddagstrafik, användning av längre tåg för att minska
    trängsel och extra insatsbussar som kopplas till pendeltågen. Dessa åtgärder fungerar som ett bra stöd, särskilt under morgon- och eftermiddagstrafiken.

Kortsiktiga lösningar är bra, men vad vi behöver är långsiktiga lösningar.

Vi vill att MTR ska prioritera införandet av minst kvartstrafik under hela dagen för att göra pendeltågsresandet mer tillförlitligt och bekvämt för alla medborgare. Genom att arbeta
    tillsammans kan vi skapa en förbättrad pendeltågstrafik som både möter våra behov och stärker vårt arbete med klimatet.

Emanuel Ksiazkiewicz, kommunalråd Socialdemokraterna i Botkyrka
    Stefan Dayne, kommunalråd Kristdemokraterna i Botkyrka