Kristdemokraterna vill ta ansvar för Botkyrka

När valresultatet fastställts för kommunvalet i Botkyrka konstaterades att den sittande majoriteten med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte längre har mandat nog för att bilda egen majoritet i kommunfullmäktige, då det krävs 38 mandat. En period med intensiva samtal har därför förts mellan olika partier i kommunfullmäktige i olika konstellationer, om eventuell samverkan för att bilda en stark demokratisk majoritet som kan ta ansvar för Botkyrka.

Vad är trygghet för dig?

Botkyrka ska vara en trygg kommun att växa upp och leva i, och där människor vågar röra sig fritt. För oss kristdemokrater handlar trygghetsarbete om många olika saker, både omedelbara och långsiktiga brottsförebyggande insatser. Tillsammans skapar vi ett tryggt samhälle med sammanhållning.

läs mer nedan om våra förslag

Vi sätter äldrefrågor på agendan!

Det finns ingen åldersgräns som upphäver rätten att bestämma över sin vardag. För oss kristdemokrater är det självklart att man som äldre ska ha inflytande över sin vardag, var man vill bo och över vilka omsorgsinsatser som ges, oavsett i vilken kommun man bor. Man ska också kunna klara sig bra på sin pension och leva ett gott liv även som senior.

Läs nedan om våra konkreta förslag.

Nej till kvoterad föräldraförsäkring!

Det finns få frågor där skillnaden är så stor mellan det eliten tycker och det vanligt folk. En sådan fråga är föräldraförsäkringen. Det är också en fråga där vissa partier struntar blankt i vad folk tycker. Hur kan det komma sig? Den vanligaste uppfattningen är att folk helt enkelt tycker fel. Att människor inte förstår sitt eget bästa. Läs mer nedan om vad Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot, familjepolitisk talesperson och Stefan Dayne (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Botkyrka anser i frågan.