• Familj, barnomsorg och förskola

Vi ser tyvärr hur vardagen för många familjer är svår att få att gå ihop. Stress, tidsbrist och otillräcklighet är något som många känner igen. Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för att familjerna ska få möjlighet att utforma livet så att vardagen fungerar och stötta föräldrarna i rollen som föräldrar. Barnomsorg och förskola är viktiga pussel i vardagen.

Barnomsorg och förskola ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran, utveckling och lärande. En god och stimulerande omsorg möjliggör för föräldrarna att arbeta, studera eller söka jobb, men har också ett pedagogiskt uppdrag där barnen förbereds inför ett livslångt lärande. Barns och familjers behov ska vara utgångspunkten för barnomsorg och förskola.

Under en lång tid har vi sett en utveckling mot allt större barngrupper inom förskolan. Detta är olyckligt inte minst för de yngsta barnen som har svårare att anknyta till många olika personer. Vi ser också en tendens att förskolan gynnas framför andra omsorgsformer vilket inskränker mångfalden och begränsar familjernas möjlighet att välja.

Kristdemokraterna i Gnesta kommun anser att:

• föräldrastödsprogram ska utvecklas och erbjudas föräldrar minst två gånger under barnets uppväxttid, i anslutning till den i kommunen placerade Familjecentralen. Föräldrastödsprogrammen ABC och Triple P har i studier av Folkhälsomyndigheten visat sig kostnadseffektiva för att förebygga beteendeproblem och främja psykisk hälsa bland barn och unga.
    • stor valfrihet och mångfald med flera alternativa utförare ska finnas vid val av barnomsorg och förskola; kommunalt drivna och enskilda förskolor, likväl som pedagogisk omsorg (familjedaghem) i egen regi eller alternativ drift ska ges samma förutsättningar och både hanteras och presenteras på likvärdigt sätt av kommunen.
    • barngruppernas storlek i förskolan ska minska. Vi vill att barn som är tre år eller yngre inte ska behöva tillhöra grupper som är större än tolv barn; samtidigt ser vi hur viktigt det är att grupper inte segregeras utifrån ålder utan barn från olika åldrar får möjlighet till gemenskap i samma grupp.
    • syskonförtur i val till förskola och skola bör gälla, inte minst för att underlätta familjers vardagsliv.
    • behovet av barnomsorg under obekväm arbetstid ska tillgodoses på individuell basis för de familjer som har sådant behov, och möjligheten till detta ska tydligare framgå när kommunen presenterar möjligheterna för barnomsorg och förskola.