• Många frågetecken kring ishallsbygge

Fysisk rörelse är en förutsättning för god hälsa. Därför tycker vi kristdemokrater att det är viktigt att satsa på idrott och rörelse, inte minst för barn och ungdomar.

Vi har många framgångsrika lag och föreningar inom olika idrotter på Gotland. Flera av dessa korsar regelbundet havet för att tävla mot jämlikt motstånd på fastlandet och det behövs tillräckligt bra anläggningar här på hemmaplan för att tillgodose behoven.

De senaste åren har det pratats om en rad olika anläggningsbehov på Gotland: gymnastikhall, simhall, ridsportarena, konstgräsplaner och tävlings- och träningslokaler för flera andra idrotter. Men ändå saknas fortfarande en anläggningsstrategi. Detta trots att inte minst majoritetens två partier S och M länge har pratat om vikten av att få en sådan på plats.

Så kom det från sidan plötsligt ett inspel om att bygga en ny ishall i Visby. Visserligen är den befintliga ishallen vid Rävhagen gammal och sliten, och har svårt att husera alla de som vill nyttja isen, men det finns väldigt många frågetecken att räta ut i de diskussioner som nu pågår om att upplåta mark, låna ut pengar för bygge och garantera höga driftsstöd till Visby Roma hockey.

Hur ska Region Gotland få igenom ett avtal med hockeyföreningen rent juridiskt, utan att bryta mot kommunallagen eller andra lagrum? Har regionen utrett detta vidare, utifrån den rekommendation man fått från jurister vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)? Hur kommer anläggningen att se ut och vilka funktioner ska Region Gotland vara med och finansiera? Till vilken ränta ska föreningen få låna pengar av Region Gotland och vilken ränta på lån har andra idrottsföreningar som äger egna anläggningar? Vilka ekonomiska garantier finns för hockeyföreningens möjligheter att betala ränta och avbetalningar på lånet? Hur motiveras ett kraftigt höjt driftsstöd, som ligger över det tak som övriga föreningar behöver förhålla sig till? Kommer de ökade behoven av stöd till anläggningen gå ut över andra föreningars möjligheter att bedriva verksamhet och utvecklas, eller ska pengarna hämtas någon annanstans ifrån?

Vi är inte emot att skapa en ny och funktionell ishall i Visby, men ska Region Gotland verkligen involvera sig i en arena på det sätt som nu föreslås? Kanske ska Region Gotland, när ekonomiskt utrymme finns, bygga en modern men nedskalad anläggning, där barn- och ungdomsidrotten ges goda möjligheter, så kan den elitsatsande föreningen få chans att själva finansiera och bygga en arena i anslutning till det.

Sara Lidqvist (KD), gruppledare