• En regering med mycket kristdemokrati

Sverige har fått en ny regering och jag som gotländsk kristdemokrat konstaterar stolt att vi numer har inte mindre än 6 kristdemokratiska ministrar inom områden som är riktigt viktiga för oss gotlänningar.

Som ny energi- och näringsminister ser vi Ebba Busch. Tredje elkabel, stabil elförsörjning och stärkta förutsättningar för näringslivet betyder mycket för Gotland.

På socialdepartementet har vi två ministrar, både Jakob Forssmed, som är socialminister särskilt inriktad på folkhälsa, idrott och civilsamhälle, och Acko Ankarberg Johansson, som nu är sjukvårdsminister och har på sitt bord att skapa förutsättningar för en jämlik vård i hela Sverige.

Ny civilminister är Erik Slottner. Han har också hand om frågor som gäller digitalisering. Civilministern är den som bland annat ansvarar för samarbetet med landets kommuner och regioner. Det här blir en viktig kontakt för samspelet mellan statlig och lokal nivå framöver.

Både infrastrukturfrågor och frågor som rör bostadsbyggande är oerhört viktiga för Gotland. Att transportera sig till, från och på Gotland måste fungera, och vi behöver sannerligen förutsättningar för att tillskapa fler bostäder. Som infrastruktur- och bostadsminister är Andreas Carlson numer ansvarig för de frågorna i regeringen.

Och sist, men inte minst, har vi nu äntligen en kristdemokratisk landsbygdsminister. Som jag har längtat! I Peter Kullgren har vi en minister som ser, förstår och tar landsbygdernas olika utmaningar på allvar. Det är riktigt bra för Gotland och hela Sverige.

Sara Lidqvist (KD), ordförande för Kristdemokraterna på Gotland