• Hög tid att investera i Sverige

Sverige är historiskt sett ett land av samhällsbyggare. På kort tid lyftes vårt land upp ur fattigdom för att vi kraftsamlade genom såväl offentliga som privata investeringar. Vi byggde en infrastruktur för att bidra till en växande ekonomi. Vi utvecklade välfärden för att människor skulle bo, arbeta och leva i landet. Sedan tog det stopp.

Sverige är numer ett underinvesterat land, och har stora behov av investeringar i vägar, järnvägar, välfärd, energisystem, försvarsmateriel och krisberedskap. Det är hög tid att återigen kraftsamla och investera i Sverige!

Det kommer att kosta mer än vad nuvarande ekonomiska ramar tillåter. Samtidigt är skattehöjningar fel väg att gå, och skulle bara drabba den svenska konkurrenskraften. Istället vill Kristdemokraterna nyttja det faktum att staten under årtionden har sparat i ladorna och tryckt ner statsskulden, genom att under en begränsad tid tillåta underskott i statsfinanserna. På så sätt skapas utrymme för nödvändiga investeringar.

Här på Gotland finns många behov av investeringar. Trafikverket har utrett frågan om reservhamn, och föreslagit Kappelshamn. Men ingen finansiering av investeringen är klar. Svenska kraftnät ska bygga nya elförbindelser mellan Gotland och fastlandet, en satsning som kräver investeringar på flera miljarder kronor. En stor del av de gotländska vägarna är i dåligt skick och behöver rustas upp. Vår viktiga färjeförbindelse med fastlandet kan framöver kräva stora klimat- och infrastrukturinvesteringar.

Den stora underinvesteringen av svensk och gotländsk infrastruktur står i vägen för långsiktig tillväxt, innovation, grön omställning, investeringsvilja och en god totalförsvarsförmåga. Vi kristdemokrater vill genom kraftiga satsningar på samhällsbygget skapa förutsättningar för en ljus och trygg framtid för vårt land.

Sara Lidqvist (KD), gruppledare
    Leif Nellmer (KD), miljö- och byggnämnden