• Vi rustar Gotlands starkt – budget 2024

Kristdemokraternas förslag till driftbudget för Region Gotland 2024

Hela Sverige är i en svår tid, med lågkonjunktur, hög inflation och oro både inom landet och i omvärlden. Under förra mandatperioden såg vi i styret på Gotland att samhällsutvecklingen i närtid skulle ge oss ett tufft ekonomiskt läge, och rustade oss då för att under några år kunna stå emot ett alltför stort fall. Det gör att vi nu, tillsammans med kraftigt ökade statsbidrag till bland annat vården, genom att vara varliga med var vi lägger våra resurser, kan fortsätta att bygga Gotland starkt.

Kristdemokraterna på Gotland gör inga stora utsvävningar från den budget som majoriteten föreslår, men vi ser att man där glömt vissa delar som behövs för att öka tryggheten och stärka samhället. Vi lägger därför tillsammans med Centerpartiet en alternativ budget, med vissa omfördelningar och särskilda satsningar, men med samma budgeterade resultat som majoriteten.

Närproducerade livsmedel
    En hög grad av självförsörjning av livsmedel är bra både för miljön och för Gotlands förmåga att klara av tider av oro och samhällsstörningar. Därför behöver vi stärka gotländsk livsmedelsproduktion och de gröna näringarna. Vi satsar 5 miljoner kronor på närproducerade livsmedel i Region Gotlands verksamheter och för att täcka upp för ökande måltidskostnader.

Enskilda vägar
    Det svenska underhållet av enskilda vägar har länge varit eftersatt, även på Gotland. Regeringen gör för året 2024 en extra satsning på stöd till drift och underhåll i det enskilda vägnätet på Gotlands landsbygd. Vi satsar 1,8 miljoner kronor på de enskilda vägarna.

Skolelevers välmående
    Vi tror på en skola där ingen lämnas efter, ingen hålls tillbaka och där varje barn behandlas med respekt. Skolan ska fokusera på bildning och skapa förutsättningar för arbetsro. Vi satsar 10 miljoner kronor på att stärka elevhälsan, öka närvaron, höja resultaten och förbättra den anpassade skolan.

Familj och äldreomsorg
    Alltför många barn växer upp i en destruktiv hemmiljö, och behöver samhällets stöd. I regeringsställning har Kristdemokraterna gjort stora satsningar på att stärka familjehemmen. Den satsningen behöver vi se till att landa rätt.
    Både ett gott ledarskap och ett gott medarbetarskap är viktigt för en välfungerande äldreomsorg. Vår satsning innebär ett mer rimligt chefsuppdrag med färre medarbetare per chef, samt lönepåslag för de undersköterskor som utbildats.

Vi satsar totalt 6,5 miljoner kronor för att stärka familjehemmen samt äldreomsorgens ledare och medarbetare.

LSS
    Verksamheter för personer med funktionsnedsättning ryms inte inom någon resursfördelningsmodell, och har under många år varit eftersatt ekonomiskt, trots att Region Gotland bedriver arbetet väldigt kostnadseffektivt. Kristdemokraterna har länge jobbat för att öka ramarna för LSS i budgeten, och är glada att vi nu kan göra det. Vi satsar 15 miljoner kronor på ramtillskott för LSS.

Ökat byggande
    För Gotlands fortsatta utveckling krävs ett ökat byggande av bostäder. Det kräver i sin tur att det finns byggbar mark, som kan göras byggklar. Vi satsar 1 miljon kronor på förstärkningar för ökat byggande.

Hela vårt förslag till driftbudget 2024 hittar du här:

Budget 2024