• Budget med ansvar och hjärta

Nyligen lämnade regeringen sin vårändringsbudget till riksdagen. Hela Sverige är i en tuff tid, med både lågkonjunktur och hög inflation, som begränsar handlingsutrymmet. Vi behöver räkna med att det blir ytterligare några svåra år. Därför är det extra viktigt att värna om de allra mest utsatta. Jag är stolt att som kristdemokrat se en budget med både ansvar och hjärta.

Det ekonomiska läget slår hårdast mot de som har det ekonomiskt sämst ställt. Regeringens budget stöttar de som har det allra svårast att få ekonomin och livet att gå ihop.

Den största satsningen som görs är en förlängning och höjning av det tillfälliga tillägget till bostadsbidraget för barnfamiljer. Det innebär att det extra stödet från och med den 1 juli ökar från 1 325 kronor till 2 100 kronor per månad. Här på Gotland handlar det om cirka 750 barnfamiljer, varav ungefär 500 hushåll med ensamstående mammor. Kristdemokraterna är ett familjeparti och har kämpat för den här höjningen, och alltså fått gehör.

För Kristdemokraterna är familjen den viktigaste byggstenen i samhället och barns bästa sätts i första rummet.

Vi behöver fler familjehem, som välkomnar barn och ungdomar som av olika anledningar inte kan eller bör bo med sina föräldrar. Kristdemokraterna ser till att regeringen stärker familjehemsvården för att ge barn och ungdomar en trygg miljö med rätt till stöd och hjälp att bryta destruktiva mönster. Man ska inte fastna i SIS-hem, när man istället kan få komma till en familj där man kan mötas med kärlek i hemmet och återfå förtroendet för vuxna.

Alla barn och unga har rätt till en trygg uppväxt.

Sara Lidqvist