• Bussiga kortet ska utvecklas – inte avvecklas

Kristdemokraterna på Gotland har länge engagerat sig i möjligheten för gotländska barn och ungdomar att ha en rik fritid, med möjlighet att ta sig till aktiviteter oavsett var på ön man bor. Vi vill också uppmuntra till kollektivt och klimatsmart resande. Därför gillar vi Bussiga kortet, och därför har vi vid flera tillfällen föreslagit att ge tekniska nämnden i uppdrag att utöka Bussiga kortet så att det också gäller för resor inom Visby. Det vore bra både för de ungdomar som bor i Visby och för de som bor på landsbygderna.

Nu har vi fått kännedom om att teknikförvaltningen och tekniska nämnde (S + M) istället vill försvåra för våra barn och ungdomar, genom att begränsa Bussiga kortet till att endast gälla på skoldagar och två enkelresor/dag. De elever på landsbygden som reser med kollektivtrafiken till och från skolan, skulle då få begränsade möjligheter att kunna ta bussen till och från aktiviteter på eftermiddags- och kvällstid. Det tycker vi är ett enormt dåligt förslag, som står helt i motsats till de ambitioner som i alla fall vi har gällande miljö, landsbygdsutveckling och barns och ungdomars fysiska och psykiska välmående.

Sara Lidqvist (KD), ledamot regionfullmäktige
    Johan Asplund (KD), ledamot regionfullmäktige