• Hatet i sociala medier måste sluta!

    En socialdemokratisk minister i Sveriges regering skrev i mitten av januari på Twitter att vi tillsammans måste sätta stopp för hat. Jag instämmer till fullo. Men jag ser också att många personer och organisationer kopplade till ministerns eget parti gör precis tvärtom.

    På Facebook kan man betala för annonsering. Det är en möjlighet att nå ut med politiska budskap. Ibland är annonserna snälla, ibland är de lite vassare för att tydliggöra utmaningar. Ibland går den som betalar för annonsen över gränsen med enorma mått. Det har organisationer kopplade till Socialdemokraterna gjort det senaste året, och fortsätter att göra. Det är så illa att pengar från det största regeringspartiet går till att betala rena smutskastningskampanjer mot andra partier och dess företrädare.

    Det här är ingen hemlighet. Facebooks bibliotek för annonser som rör politik är helt öppet. Där kan vem som helst se vem som betalat för olika annonser och hur mycket, vilken målgrupp man riktat sig till och förstås hur annonsen ser ut. När Kristdemokraterna lyfter smutskastningsproblemet och ger exempel på kampanjer mot vår egen partiledare Ebba Busch kallar statsministern det för ”Trams”.

    Som offentlig person och som partiledare är man i en utsatt position. Det hör till att bli ifrågasatt för de politiska förslag som man levererar. Men att som politiskt parti stå bakom att misskreditera Ebba som person, det är inte OK.

    Istället för att slänga ur sig ett ”Trams”, bör statsministern gå i bräschen för att sätta stopp för de egna ledens näthat. Sverige behöver inte hat. Vi behöver värme, medmänsklighet och respekt.

    Sara Lidqvist (KD), distriktsordförande