• Hela Gotlands landsbygd måste få leva!

Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan för Gotland är i full gång. Det är en process som startade för ett par år sedan, och beslut i regionfullmäktige är planerat om ungefär ett år. Förra året presenterades ett remissförslag där vi, Kristdemokraterna på Gotland, och flera andra partier och aktörer lämnade synpunkter. Nu finns ett reviderat förslag, som ska ut på ytterligare en remissrunda. Vi kristdemokrater har samma synpunkter på det reviderade förslaget som vi hade våren 2022: det tas inte tillräcklig hänsyn till Gotlands landsbygd och den utveckling som kan, och bör, ske där. Tvärtom uppfattar vi förslaget som begränsande och med nya hinder för byggande.

Det gäller särskilt de delar i planen som handlar om var ny bostadsbebyggelse kan vara möjlig. Förslaget är att vi ska vara ytterst restriktiva med byggande utanför små- och tätorter. Den nya planen innebär, mer eller mindre, att service såsom avfallshantering, skolskjuts, snöröjning samt gång- och cykelavstånd till kollektivtrafik måste finnas på plats innan det kan byggas bostäder. Är detta rimligt? Ska servicen vara helt utbyggd innan det finns bostäder för människor, som ska använda all service, att bo i? Ska vi verkligen anpassa oss efter var det idag finns närhet till kollektivtrafik? I så fall diskvalificerar vi ganska stora delar av Gotland. Ska de hushåll där det idag finns elever med behov av skolskjuts, avgöra var barnfamiljer ska kunna bo om tjugo år?

Om vi vill bygga bostäder med närhet till Visby, där människor bor året runt, varför vill man inte se en utveckling av socknarna Hejdeby och Endre som ligger rakt österut från stan? Det föreslås ju trots allt en cykelväg till Endre, men samtidigt vill Region Gotland göra det svårare att bygga bostäder där. Vem ska i så fall använda denna cykelväg?
    Vi kristdemokrater vill att Gotland får behålla sin karaktär med bebyggelse över hela ön. Vi ska inte bara utveckla ön utifrån hur service och infrastruktur ser ut idag, utan eftersträva att hela ön kan utvecklas och leva.

Leif Nellmer (KD), miljö- och byggnämnden
    Johan Asplund (KD), regionstyrelsen