• Kristdemokraterna bildar ett landsbygdsförbund

Häromdagen presenterades Kristdemokratiska Bondeförbundet (KDB). Kristdemokraterna har i grunden många medlemmar och sympatisörer med hjärta för landsbygdernas utmaningar, och vi har de senaste åren sett en tillströmning av människor som brinner för just de här frågorna. Därför är det naturligt att, parallellt med andra fristående förbund inom partiet, t.ex. ungdomsförbund, studentförbund, kvinnoförbund och seniorförbund, bilda ett förbund med uppgift att fortsätta utveckla och driva landsbygds- och lantbruksfrågor. Det Kristdemokratiska Bondeförbundet.

I början av april i år presenterade vi i Kristdemokraterna vårt landsbygdspolitiska handlingsprogram. I det programmet har vi samlat den politik som vi sedan länge driver och de frågor som tillkommit de senaste åren. Alla har de bäring på landsbygd och glesbygd. Där samsas frågor om lantbruk, skogsbruk, viltvård och kustnära fiske med frågor som rör trygghet, infrastruktur, sjukvård, strandskydd och mycket mer.

Där nämns också reduktionsplikten för drivmedel. Den reduktionsplikt som i tanken var god – ersätt successivt fossilt bränsle med biodrivmedel – men som i verkligheten landade så fel när vi kan konstatera att brist på biodrivmedel gör att vi i Sverige tvingas importera dyra biodrivmedel från avlägsna kontinenter för att upprätthålla den självvalda nivån på över 30% iblandning. Vad gör det för nytta för klimatet att frakta drivmedlet till Sverige istället för att nyttja det i närområdet där det produceras? Klimatet känner inte av några nationsgränser. Kristdemokraterna insåg misstaget och vad det innebar i form av kraftigt ökade drivmedelspriser. Vi driver nu frågan om att sänka reduktionsplikten till samma nivå som genomsnittet för övriga EU, så att vi tillsammans kan gå vidare i den fortsatta utvecklingen. Det skulle innebära en sänkning av dieselpriset på 3-4 kronor/liter. Tillsammans med våra förslag om sänkt skatt ger det landsbygdens människor och näringar en chans att klara vardagen.

Ta del av vårt landsbygdspolitiska program, så märker du att Kristdemokraterna har en politik för landsbygdernas människor och näringar att lita på och lägga sin röst på.

Sara Lidqvist (KD), gotländsk riksdagskandidat
    Staffan Danielsson (KD), ordförande Kristdemokratiska Bondeförbundet