• Motion: Ungdomsmottagning på Hemse

Sara Lidqvist (KD) och Gisela Wood (L) har tillsammans skrivit en motion som lämnades till regionfullmäktige den 29 april 2024:

Till en ungdomsmottagning kan ungdomar och unga vuxna upp till 23 års ålder komma för att få hjälp och stöd kring frågor som gäller kroppen, relationer, alkohol och droger, preventivmedel och mycket mer. På ungdomsmottagningen är ingen fråga för liten och ingen fråga för stor. Men vad gör det om avståndet till ungdomsmottagningen är alltför stort?

Hemse är huvudort på södra Gotland och här finns den högstadieskola som samlar Sudrets ungdomar. Vid ett enda tillfälle under högstadietiden får eleverna träffa personal från ungdomsmottagningen, i storgrupp, med möjlighet att söka enskild kontakt senare samma dag på öppen mottagning i skolan. Vill ungdomarna söka sig till ungdomsmottagningen någon annan gång är det Visby som gäller. Även för de ungdomar som bor så långt som 9 mil från stan. Det innebär i princip en halvdagsutflykt, och det känns inte riktigt rimligt om vi vill göra det lättare för ungdomar att söka stöd kring sin fysiska och psykiska hälsa. Blir avståndet för stort är det också lätt att tröskeln blir för hög.

Det är av otroligt stor vikt att vi kan erbjuda en tillgänglig ungdomsmottagning för våra ungdomar, där ett besök blir avdramatiserat och där inte 70 andra ungdomar ser att du väljer att gå till den öppna mottagningen.

Hemse har dessutom en folkhögskola där många unga vuxna studerar. De är också målgrupp för ungdomsmottagningen.

Vid Hemse vårdcentrum finns idag en barnmorskemottagning som är öppen tre dagar per vecka. Övriga tider står lokalen tom. Ungdomar har möjlighet att söka sig till barnmorskan för stöd och hjälp, men det vore naturligtvis ännu bättre om de kunde vända sig till en mottagning som verkligen är till bara för dem.

Under arbetet med den senaste lokala utvecklingsplanen (LUP) för Hemse har ungdomarna själva efterfrågat en ungdomsmottagning. Med en mottagning på Hemse som är öppen minst en dag i veckan, skulle tillgängligheten öka avsevärt.

Därför yrkar vi:

Att förutsättningarna för att inrätta en ungdomsmottagning på Hemse utreds.
    Att de samhällsekonomiska förutsättningarna för en ungdomsmottagning på Hemse utreds.
    Att tidpunkt för öppnandet av en ungdomsmottagning på Hemse föreslås.

Sara Lidqvist (KD), Hemse
    Gisela Wood (L), Hemse