• Motion: Uppförandekod

MOTION
    Till fullmäktige i Region Gotland, sammanträdet den 21 februari 2024

Uppförandekod

Den som är förtroendevald i Region Gotland har rätt att uttrycka sin och sitt partis åsikt i de frågor som hanteras i de politiska församlingarna. Var och en har också rätt att argumentera för sin sak och mot andras hållning.

Utgångspunkten i det demokratiska samtalet ska vara att förtroendevalda visar respekt för varandras villkor och underlättar varandras deltagande. Ingen ska behöva uppleva ett nedlåtande och respektlöst tilltal, eller bristande uppmärksamhet när hen yttrar sig. Det är viktigt för demokratin att förtroendevalda tar varandras engagemang på allvar. Det är en sak att argumentera mot en ståndpunkt eller argument. Det är en annan sak att avsiktligt missförstå, misstolka och misstänkliggöra.

Under den innevarande mandatperioden har tonen, särskilt i regionfullmäktige, blivit hårdare. Det har bland annat visat sig i form av nedsättande öknamn, suckar och hånskratt i samband med anföranden och uttryck om att politiska motståndare inte förstår eller är jobbiga när de håller fast vid sina ståndpunkter.

I Sundsvalls kommun har fullmäktige antagit en uppförandekod för de förtroendevalda. En liknande uppförandekod bör införas för Region Gotland, för att ge stöd till ett eftertänksamt handlande.

Jag föreslår därför att:

Regionfullmäktige i Region Gotland antar en uppförandekod för förtroendevalda.

Sara Lidqvist, Kristdemokraterna