• Nytt steg för reservhamn på Gotland

Gotland behöver en fungerande hamn, även om något oförutsett händer. I dagsläget finns inget tillräckligt bra alternativ om Visby hamn av något skäl inte kan användas. Därför gav regeringen förra sommaren i uppdrag till Trafikverket att skyndsamt utreda en eventuell reservhamn på Gotland. I slutet av november föreslogs att en ny reservhamn ska etableras i Kappelshamn, och regeringen ger nu Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Sjöfartsverket, Försvarsmakten och Fortifikationsverket inleda de förberedande utredningarna.

Senast den 25 juni i år ska kostnadsberäkningarna vara klara och lämnas till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Trafikverket ska också lämna en slutredovisning av uppdraget senast den 15 november.

En reservhamn är av stor betydelse ur ett totalförsvars- och beredskapsperspektiv. Gotlands befolkning, företag och samhällsviktiga verksamheter är beroende av tillgång till en fungerande alternativ hamn även i kristider.
    Det ser regeringen nu till att göra verklighet av.

Sara Lidqvist (KD), ordförande Gotland