• Sluta skrämmas om angiverilag

Nyligen skrev ledande centerpartister på Gotland en insändare om ”angiverilag”. För er som febrilt söker efter en angiverilag som riktar sig till vårdpersonal, kan vi säga att ni kan sluta söka. Det finns ingen sådan lag.

I Tidöavtalet står det att det ska lämnas ett förslag om en ordning med informationsutbyte och anmälningsplikt mellan Polisen och myndigheter som kan antas komma i kontakt med personer som befinner sig illegalt i landet. Det står också att ”Det kan finnas situationer där en anmälan skulle strida mot ömmande värden, till exempel i sjukvården. Undantag från informationsplikten behöver därför utredas närmare.”

Vi kan också informera om att en utredning nu pågår och vi tycker det vore klädsamt att politiker på högsta nivå på Gotland väntar på vad utredningen kommer fram till innan man skrämmer folk med något som inte finns.

Vi uppmanar alla som blivit uppskrämda av olika partiers retorik att noga läsa citatet ovan från Tidöavtalet om sjukvården.

Anna Haack (KD), ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden
    Sara Lidqvist (KD), gruppledare i regionfullmäktige