• Studiebesök och årsstämma

Måndagen den 23 mars besökte riksdagsledamoten Magnus Oscarsson Gotland. En av huvudpunkterna på programmet var besök vid och samtal med gotländska mjölk- och köttproducenter. Magnus besökte tillsammans med Ola Björkqvist och Sara Lidqvist från Gotlandsdistriktets styrelse Ekström Lantbruk i Lojsta, dit även andra lantbrukare kommit för att prata med oss.

Magnus Oscarsson och Mats Ekström.

På kvällen hölls distriktsårsstämma vid Stafva gård i Barlingbo. Under stämman valdes Sara Lidqvist till ny distriktsordförande. Tidigare ordförande Ola Björkqvist valdes till vice ordförande. Lennart Borg och Peder Fohlin valdes om som ordinarie styrelsemedlemmar på två år. Joakim Bandholtz valdes som ordinarie styrelsemedlem på ett år. Britta Backlund Rödland och Rut Smeds valdes som ersättare på ett år. Helena Emilsson står kvar som ordinarie styrelseledamot. Johannes Offermans slutade sitt uppdrag i styrelsen och som kassör.

I samband med stämman avtackades Johannes Offermans med blommor och choklad för sitt arbete i styrelsen och som kassör. Ola Björkqvist tackades med choklad för sitt arbete som ordförande.

Efter sedvanliga förhandlingar talade Magnus Oscarsson om Kristdemokraternas riksdagsarbete sedan valet i septemeber 2014. Magnus pratade också om de många utmaningar som Sveriges lantbrukare  möter och om hur han arbetar i miljö- och jordbruksutskottet. Därefter talade kvällens värd på Stafva gård, Patrik von Corswant, om gårdens historia och framtid.