• Vi är fler som förstått vikten av små barngrupper i förskolan

Lite överraskade blev vi allt när Stefan Löfven (s) i söndags i sitt tal i Almedalen presenterade ett förslag om maxtak för storleken på grupperna i förskolan som ett av Socialdemokraternas starkaste kort inför valet i september. Det är en fråga som vi kristdemokrater länge lyft, med stöd av bland annat psykologer, och här på Gotland skrev vi en insändare i tidningarna om det i december 2013. Självklart finns frågan också med i det lokala valmanifest vi presenterade i början av juni.

Det är bra att fler partier börjat intressera sig för frågan, det gör att vi lättare kan driva igenom sådana förbättringar inom förskolan och göra Gotland till en bättre ö för barn och unga att växa upp på.

Skillnaden mellan Kristdemokraternas och Socialdemokraternas förslag är bland annat att vi har en plan för att finansiera förbättringen. Vi tycker dessutom att maxtaket ska gälla alla barn i förskolan, inte bara de yngsta.