• Vi står upp för valfrihet och mångfald

Vid senaste fullmäktigemötet blev synen på valfrihet och privata alternativ i välfärden tydlig mellan oss i Alliansen på Gotland och de rödgröna partierna. Regeringen och vänsterpartiet är nu överens om hur de vill stoppa vinster i välfärden. Ett förslag som i praktiken skulle innebära vinststopp för många av de privata välfärdsföretagen som idag erbjuder förskola, skola och omsorg på Gotland.

Detta skapar stor oro, inte bara i företagen utan också hos enskilda gotlänningar: Kommer barnen kunna gå kvar i sin förskola? Kan gammelmormor bo kvar på äldreboendet?

Vi i Alliansen sätter brukaren, patienten och eleven i centrum. För oss är det avgörande att människors rätt att välja sin välfärd består. Regeringens förslag om ”vinstförbud” är en attack mot valfriheten och de många duktiga och engagerade entreprenörer – många kvinnor – som driver uppskattade verksamheter idag.

Alliansen Gotland: Sara Lidqvist (KD), Anna Hrdlička (M), Johan Thomasson (L), Eva Nypelius (C)

Vi vet att valfrihet i välfärden är något som människor värderar högt enligt olika mätningar. Att låta privata entreprenörer verka inom skola, vård och omsorg på lika villkor som offentliga utförare är viktigt för såväl kvalitet som valfrihet. När det finns flera utförare att välja mellan stimulerar det till att höja kvaliteten i verksamheterna.

Ett exempel är det mångfaldigt prisbelönade Hattstugan i När. Alla uppskattar dem och säger sig vilja värna deras existens. Men, med de rödgrönas förslag har Hattstugans ägare själv räknat ut att detta kan bli spiken i kistan. Förslaget skulle för deras del möjliggöra vinst med bara 50 000 kronor per år – det kan man inte bygga ett långsiktigt hållbart företag på. Det måste finnas utrymme för oförutsedda kostnader och att kunna sätta in extra resurser vid t ex. ökat vårdbehov.

Samtidigt behöver dagens system ses över och få tydligare nationella riktlinjer – stor valfrihet kräver noggrann kontroll och höga kvalitetskrav. I den svenska välfärden finns riktiga problem som växande vårdköer, brister i äldreomsorgen och otillräckliga kunskapsresultat i skolan. Inget av dessa problem löses med förslaget om vinstbegränsning som istället kommer begränsa valfriheten.

Vårt mål i Alliansen är att säkra en välfungerande välfärd av hög kvalitet med valfrihet där vi ställer tydliga kvalitetskrav på samtliga verksamheter och också följer upp detta.

Eva Nypelius, Centerpartiet
    Anna Hrdlicka, Moderaterna