• PRESSMEDDELANDE: Socialdemokraterna skaffar lyxvilla

Socialdemokrater skaffar egen lyxvilla på skattebetalarnas bekostnad

Efter att ha förlorat makten i Haninge förbereder Socialdemokraterna att flytta in i en egen villa i centrala Haninge. Renoveringskostnader på 4,5 miljoner och en årshyra på 730 000 kronor kommer skattebetalarna att få stå för. Trots att Socialdemokraterna inte längre har majoritet i fullmäktige vill de kuppa igenom beslutet vid ett extrainsatt möte i kommunstyrelsen innan årsskiftet.

Den nybildade Haningealliansen med Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna reagerar starkt mot beslutet.

• Det är inte försvarbart att investera miljonbelopp för enskilda partiintressen. Det är pengar som i stället kan användas till skollokaler eller idrottsytor för barn och unga, säger Nicole Forslund, gruppledare för Liberalerna.

• Det här är ett oseriöst beslut och helt ekonomiskt omotiverat när det dessutom finns gott om plats i vårt kommunhus, säger Martin Strömvall, gruppledare för Kristdemokraterna.

• Vi kommer att riva upp beslutet så fort den nya kommunstyrelsen tillträder. Det blir en olustig avslutning på mandatperioden, säger tillträdande kommunstyrelseordförande Sven Gustafsson (M).

Ärendet som Socialdemokraterna har initierat och drivit fram på mycket kort tid går att läsa här.

Socialdemokraterna skaffar lyxvilla