• Ibland hjälper ett vänligt ord

Den ofrivilliga ensamheten är idag ett djupt rotat problem som drabbar många svenskar runt om i landet. Karlshamn är givetvis inget undantag och medan det pågår nationella utredningar och åtgärder så är det vår uppgift inom lokalpolitiken att se över möjligheterna för just vår stad.

Vi kristdemokrater lägger en stor vikt i människans behov av gemenskap och kontakt med andra och håller just nu på att arbeta med frågan. För bara någon vecka sedan besökte bland annat våra representanter Dan Munther och Britt Jämstorp organisationen ”Hej Blekinge” som anordnar gemenskapsgrupper för äldre.

Medan KD Karlshamn utreder vad man från politikens håll kan göra så kan vi alla karlshamnsbor bidra till gemenskapen.

”Erbjud din hjälp till andra, till exempel genom volontärarbete eller annan frivillig verksamhet. Vi mår bra av att känna oss behövda och ibland hjälper det att flytta fokus från sig själv till någon annan. Eller fråga någon i din närhet om du kan hjälpa med något. Våga ta kontakt med människor i din omgivning. Så gör jag och jag upplever att det är uppskattat.” – Skriver Marco Paulsson från Kristdemokraterna i Karlshamn på sin Facebook.

Oavsett din ålder, kön eller ekonomiska förutsättningar kan vi alla hjälpas åt att sprida lite extra kärlek i jul! Ibland kan något så enkelt som ett leende eller vänligt ord göra någons dag lite bättre. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.