• Oppositionsrapport från kommunstyrelsen i augusti 2021

Som ett led i att berätta vad KD i Knivsta gör för väljarnas mandat, och hur vi ställer oss i olika förslag som styret lägger fram för beslut, kommer här en rapport från senaste kommunstyrelsen. Kristdemokraternas representanter är Mimmi Westerlund och Oscar Hahne.

Dagordningen innehöll  23 beslutsärenden, inklusive fyra motioner från oppositionen och ett nämndinitiativ. Här kan du läsa alla handlingar så som de skickades ut. Nedan berättas om de ärenden där vi INTE var eniga med styret.

Nämndinitiativ om trafiksituationen vid Gredelbyleden/Trunstavägen.

• Ledamöter har rätt att väcka ärenden på sittande möte. Denna gång väckte vi frågan om den trafikfarliga situationen vid byggnationerna vid Gredelbyleden/Trunstavägen, därför fanns detta inte med i de utskickade handlingarna.
    • Ärendet skickades, efter diskussion, vidare till Samhällsutvecklingsnämnden för beredning utan ställningstagande.

Motivering till förslaget:
    Just nu pågår en omfattande nybyggnation vid området Trunstavägen/Gredelbyleden som kraftigt påverkar trafikflödet. Den tillfälliga lösningen med grusväg i ena körfältet har visat sig bristfällig, med stora gropar och begränsad framkomlighet som följd. Därtill bildas långa köer flertalet gånger per dag. Detta blir extra problematiskt eftersom Gredelbyleden redan är kraftigt belastad och snart även vår enda järnvägsöverfart.

En hög byggtakt ställer höga krav på god planering – invånarna ska inte behöva påverkas så här negativt varje gång det ska byggas centralt. Tyvärr är detta inte första gången, men med aktivt politiskt ledarskap kan det bli den sista.

Mot bakgrund av ovanstående föreslår vi:

Att skyndsamt vidta lämpliga åtgärder som stärker trafiksäkerheten och framkomligheten vid Gredelbyleden/Trunstavägen
    Att skyndsamt påbörja arbetet med en trafikplan så att liknande situationer inte uppstår i framtiden

Läs det inlämnade dokumentet här: Nämndinitiativ angående trafiksituationen vid Gredelbyleden

Ärende 9
    Mål och budget 2022 med planeringsramar 2023-2025 samt skattesats 2022

Motivering till yrkandet:
    Kristdemokraterna sitter sedan 2018 i opposition under ett M, V, S, MP och C-styre. Vår budget innehåller därför andra prioriteringar än liggande förslag. I stället för att skära ned på skola och förskola genom låga uppräkningar, så satsar vi på minskade barngrupper, ökad personaltäthet och att återinföra barnomsorg på obekväm arbetstid. I stället för att för att höja skatten med 70 öre, och sedan sänka den lika mycket, planerar vi för en långsiktigt hållbar ekonomi med fokus på bättre välfärd. I stället för att planera för höghus i betong, planerar vi för småhus i trä. Skillnaderna är många och klart står att Knivsta kommun skulle stå bättre rustade för framtiden med ett nytt politiskt ledarskap.

Ärende 12

• Här yrkade vi att bifalla vårt förslag om att införa ett lånetak och att minska kommunens beroende av exploateringsvinster.
    • Våra yrkanden avslogs till förmån för att besvara motionen.

Motivering till yrkandet:
    Vi finner det märkligt att styret ansåg motionen besvarad trots att de inte reviderar riktlinkerna i enlighet med det vi föreslår. Visserligen har liggande förslag till mål och budget ett minskat beroende av exploateringsvinster i driftbudgeten, men någon utfasning föreslås inte. Därtill finns inget förslag om vare sig lånetak eller skrivning om att överskott ska gå till att minska kommunens låneskuld. Vi yrkade därför fortsatt att bifalla motionen.

Ärende 13
    Svar på motion 2020:12 från Björn-Owe Björk (KD) — Revidera Knivsta kommuns partistöd till fullmäktige

• Motionen handlar om att se över hur partistödet fungerar i Knivsta kommun, som har bland de lägsta stöden i landet
    • Klas Bergström (M) föreslog i ett ordförandebeslut att avslå motionen.
    • Styret sprack, och med hjälp av (S) bifölls bifölls vårt yrkande.

Motivering till yrkandet:
    Knivsta kommunen har ett av landets lägsta partistöd, vilket innebär att stora partier gynnas och små partier missgynnas. I längden blir detta ett demokratiskt problem eftersom det blir att bara de som har råd att bekosta politiska kampanjer och tjänster får utrymme lokalt. Alla andra förväntas lösa saker och ting gratis och betalar ofta ur egen ficka. Det försvagar demokratin.

Under mötet med kommunstyrelsen blev det tydligt att det var möjligt att få fram en majoritet för vårt förslag, trots att Klas Bergström genom ett ordförandebeslut föreslagit att avslå helt. Hans motivering var knapphändig och baserad på tyckande:

”Kommunstyrelsens ordförande anser att partistöden idag är tillräckligt. Det är därför svårt att motivera tillsättandet av en beredning att göra en översyn.”

För att vinna bifall behövdes dock en något reviderad att-sats, eftersom det måste framgå att det är kommunfullmäktige som ska ge uppdraget, inte kommunstyrelsen. Därför föreslog vi en revidering vilket resulterade i att förslaget vann bifall. Den nya lydelsen blev:

Att föreslå kommunfullmäktige besluta att uppdra nuvarande ersättningsberedning att utreda frågan i enlighet med motionens interntioner.

Ärende 17
    Riktlinjer för god ekonomisk hushållning – revidering

• I enlighet med den kristdemokratiska motion som behandlades under ärende 12 (Motion 2020:11 från Kristdemokraterna – Revidera Knivsta kommuns riktlinjer för god ekonomisk hushållning) så yrkade vi här att komplettera riktlinjerna med våra förslag.
    • Våra yrkanden avslogs.

Ärende 23
    Ansökan om planbesked för bostäder, Knivsta Gredelby 2:1

• Ärendet handlar om nya 30-40 nya bostäder öster om Kölängsvägen mellan Timotejvägen och Tuvstarrsvägen
    • Vi yrkade att i tidigt skede planera för god framkomlighet för trafikanter i anslutning till byggnationen, samt att säkerställa tillräckliga grönytor runt det nya bostadsområdet och att byggnaderna ska harmoniera väl med sin omgivning.
    • Våra yrkanden avslogs.

Den senaste tidens trafikkaos runt nybyggnationer i eller i anslutning till Gredelbyleden föranleder att vara än mer noggrann i planeringen framöver. Vi är därför besvikna att styret avslog våra förslag.

Till viss del är det förståeligt att de hänvisar till redan antagna planer där liknande formuleringar finns, men dessvärre kan vi ju konstatera att planerna inte gör någon reell skillnad eftersom det trots allt uppstår ohållbara situationer med långa köer och trafikfaror. Detta blir extra viktigt denna gång eftersom bygget kommer att ligga i nästintill direkt anslutning till en av kommunens största förskolor Norrgården.

I övrigt är det positivt att den föreslagna nybyggnationen är i ganska begränsad omfattning och följer principerna för en trädgårdsstad. Eftersom det är skogsmark som tas i bruk är vi dock fortsatt oroade för hur området kommer upplevas: blir det för trångt och skuggigt eller grönt och trivsamt? Inte heller här ville styret gå med på att säkerställa att husen ska harmoniera med sin omgivning eller säkerställa grönytor, vilket vi beklagar.