Kristdemokraterna i Kronoberg har bland en mängd kompetenta kristdemokratiska kandidater valt att särskilt lyfta Ella Kardemark, kommunalråd i Halmstad, som en person vi gärna vill se i toppen av den lista till EU-parlamentet som kommer att fastställas vid Kristdemokraternas partifullmäktige den 13 oktober i år.

Ella Kardemark har en gedigen politisk erfarenhet och en stark förankring i den kristdemokratiska rörelsen. I en tid när EU vill öka sitt inflytande på bekostnad av nationellt och lokalt inflytande ser vi kristdemokrater i Kronoberg gärna att en hallänning, svensk, europé – i den ordningen – representerar kristdemokraterna i Europaparlamentet, säger Jon Malmqvist ordförande Kristdemokraterna Kronoberg.

När omvärlden blivit allt mer orolig har det också blivit tydligt hur viktigt det är med ett starkt EU-samarbete. Däremot ska EU hålla sig till frågor där man gör bäst gemensam skillnad. Sverige ska ha ett starkt mandat att äga sina egna beslut i frågor där det är direkt dåligt att jämföras med länder som har helt andra förutsättningar. Ett exempel är hur vi brukar vår egen skog.

Om jag får möjlighet att bli en av kristdemokraternas parlamentariker är det just att EU ska ägna sig åt rätt saker, såsom ekonomisk tillväxt, migration och klok klimatpolitik, som jag vill bidra till, säger Ella Kardemark kristdemokratisk kandidat till EU-parlamentet.

Kontakt: Jon Malmqvist, tel: 073-991 86 19

Ella Kardemark, tel: 072-534 09 00