• Skollokaler

Nya förskole- och skollokaler

Vi har under flera år glädjande sett att barn och unga ökar i Ödeshög och samtidigt har vi stora behov av att renovera och bygga om våra skollokaler. Det är en stor investering för Ödeshögs kommun och vi har under mandatperioden lagt upp en 10-årig investeringsplan för att finansiera de stora investeringarna.

En förstudie togs fram under hösten 2021 som förslog att Fridtjuv Bergskolan blir en F-3 skola och att en ny förskola lokaliseras på området, att Lysingskolan blir en 4-9 skola och att Röks skola fortsätter att vara en F-3 skola med förskola. Barn- och utbildningsnämnden fattade i december beslut enligt förslaget och i februari så också kommunstyrelsen. Nu fortsätter genomförandeprocessen att ta fram nya förskole och skollokaler och då ska olika intressen tas tillvara som lärar-, lärande- och barnperspektivet samt andra medarbetargruppers perspektiv.

En viktig del i det fortsatta arbetet blir också att ta med fritids, fritidsgården och Kulturskolan i processen. Under tiden vi genomför ombyggnationerna kommer det krävas goda ersättningslokaler och en del omflyttningar. Detta kommer bli en utmanande tid och vi vill göra vårt bästa för att det ska fungera så bra som möjligt för våra elever och våra medarbetare. Målet är att vi ska skapa framtidens förskola och skola med den bästa miljön för våra barn- och unga.