• Näringsliv

En avgörande del för Ödeshögs utveckling är att vi satsar på och samarbetar med våra företagare. För oss i KD är det prioriterat att de företag som finns i kommunen upplever att det är ett gott klimat i kommunen att verka och utvecklas i. Det skapas genom att företagen möter ett gott bemötande från både politiker och tjänstemän i kommunen och förståelse för företagens förutsättningar och behov. Vi vill jobba tillsammans med näringslivet. Under mandatperioden har vi stärkt upp näringslivschefens roll till en heltid och ökat upp resurserna kring besöksnäring och turism. Vi ser ett ökat besökstryck i kommunen och vi har tagit fram en ny webbsida under mandatperioden, visitodeshog.se .

Förutom att satsa på vårt befintliga näringsliv så ser vi ett ökat tryck på att fler företag vill etablera sig i vår kommun. Även här har vi arbetat strategiskt för att ta fram verksamhetsmark vid E4:an, som är en stor möjlighet till utveckling för Ödeshög att ta tillvara på. Östgötaporten är en av de platser som säljer mest drivmedel i hela Sverige och i båda dessa områden pågår just nu ett aktivt arbete med flera olika intressenter. Även här gäller det att hålla i det långsiktiga arbetet för att få till etableringar, det kan handla om långa processer innan en etablering är på plats.

Lyssna på P4 om guldläget vid Östgötaporten klicka här.