• Bostäder

Vi bygger för 6000 invånare

Sedan 2014 har Ödeshög sett en positiv befolkningsutveckling. Då bröts en nedåtgående trend som pågått under 20 år. Vad hände 2014? Jo det var första gången på 20 år som det byggdes lägenheter i Ödeshögs tätort. Det blev till genom att ett långsiktigt och målmedvetet arbete för att ta fram bostäder hade startat. Det tar tid från det att mark tas fram till dess att det står bostäder på plats. Det här visar hur viktigt det är att hålla fast vid de långsiktiga planer vi tagit fram för bostadsbyggande och inte ge efter för de som vill stoppa dem. Det vi förbereder nu får vi skörd på längre fram. Handlar vi inte nu så får vi inte heller någon inflyttning längre fram, vi står inte redo. Vi är glada att kunna säga att Ödeshög är med nu när bostadsmarknaden är het. Vi har tomter på grund av att vi arbetat aktivt med det under många år. Vi har också duktiga privata aktörer som jobbat under många år med sina tomter och nu får se hur de säljs. De är jätteviktiga för oss.

Fortsatt bostadsbyggande är en prioriterad fråga för oss i KD och vi vill lyfta fram vad som gjorts under mandatperioden och vad som är på gång.

Lägenheter har byggts i Ödeshögs tätort i form av 14 st +65 lägenheter på Ringvägen och sju nya lägenheter i Johannahuset. I Hästholmen byggs just nu åtta marklägenheter på stationsområdet. De byggs av Göta Stenhus efter att kommunen gått ut med markanvisning. Dessa lägenheter är redan tingade. Vi ser också över möjligheten att tillskapa fler lägenheter i centrumhusen i Ödeshög.

Villatomter har tagits fram i olika delar av kommunen och är till stor del sålda. Tomter i Ödeshögs tätort som inte sålts på flera år har sålts under senare år, i Hästholmen kommer sex villor att byggas på stationsområdet och i Trehörna har tomterna vid sjön sålts och bebyggs. I Ödeshögs tätort har vi påbörjat arbetet med att gå ut på markanvisning för ytterligare bostäder vid Ringvägen. Vi lägger även ut de s.k. “lucktomter” som finns att sälja och förbereder ett område vid Skrapegården för att kunna sälja tomter.

Framåt ser vi nu att det är mycket viktigt att vi fortsätter att arbeta efter de planer vi har tagit fram och att vi tar fram planer för nya bostäder. I Hästholmen planerar vi en fortsättning av stationsområdet för ytterligare bostäder. I Trehörna vill vi titta på möjligheten att ta fram ytterligare tomter vid Trehörnasjön.

I Sväm planeras att starta utbyggnaden av infrastruktur under 2022 för att möjliggöra för upp till 47 tomter i området. Vi vill lyfta Sväm lite extra i detta utskick eftersom vi ser att väldigt mycket sägs och skrivs om området. Varför är Sväm viktigt för framtida utveckling? Vi måste ha planer både på kort och lång sikt. I Sväm ser vi att så många tomter ger oss möjlighet att bygga ett område under ett antal år. Exempel på andra områden som byggts under längre tid är guldkusten i Hästholmen och området vid Trehörnasjön. Vi har idag flera intressenter på området som vill vara med och bygga när infrastrukturen är på plats. Kostnaden för infrastrukturen kommer att tas ut i tomtpriset. Vi måste se att detta är en strategisk investering där vi på sikt får tillbaka kostnaden för vår investering och får nya medborgare till vår kommun som är med och skapar utveckling och ger möjlighet för oss att behålla både vår privata och offentliga service. Utan planer för ytterligare bostäder finns vi inte med som en utvecklingsort. Sväm är fantastiskt med sitt sjönära- och naturnära läge vid Vättern men ändå bara 2 km från tätort och service och god anslutning till E4:an. En annan viktig parameter att ha med är att vi inte gör anspråk på ny jordbruksmark i Sväm, något som vi måste vara mycket restriktiva med i framtiden. Låt oss ta tillvara på området och marknadsföra hela vår kommun.

Det är också viktigt att förstå att planerna i Sväm inte påverkar investeringarna i skolan. Där investerar vi i vår välfärd med mycket högre summor och där ser vi inte att vi kan få tillbaka medlen på det sättet, men att det är vårt viktigaste grunduppdrag att se till att vi har bra lokaler för våra barn- och unga. Som vi skrev tidigare så behöver kugghjulen gå ihop. Alltså, om vi på sikt ska kunna klara våra investeringar och kostnader i välfärden så behöver vi också satsa på utveckling i form av bostäder.