• Besöksnäring, turism och kultur

Besöksnäring och turism

Vi ser ett ökat besökstryck i kommunen och vi har anställt en person som arbetar med dessa frågor. Detta har lett till att vi har tagit fram en ny, webbsida under mandatperioden, besök Visit Ödeshög.

Under mandatperioden har vi också påbörjat upprustningen av viktiga platser ur besöksändamål. I Hästholmen har hamnen upprustats med ny parkering, ny badplats och nu håller Vätterrummet på att iordningsställas. I både Hästholmen och Ödeshögs tätort ses infarterna samt Ödeshögs torg över som en del av vårt gestaltningsprogram.

Kultur

Inom kultur har vi sett till att kulturhuset Saga har fått ta över Sagabiografen, samt att de får stöd att bedriva verksamheten där. Kulturskolan har haft en nedåtgående trend under flera år och Covid har inte förbättrat läget. Vi har gjort en rad åtgärder för att förbättra situationen genom ökat samarbete med Fridjuv Bergsskolan, påbörjat distansundervisning, inskaffat utrustning för digital produktion, samt inkluderat kulturskolan som en del i det nya skolbyggnadsprojektet. Vi har även gett stöd för kulturarrangemang.

Våra Bygdegårdar har stått inför ett renoveringsbehov och vi har stöttat flera ombyggnadsprojekt och vi stöttar nu Hästholmens bygdegård i ansökan för omfattande renoveringar till Bostadsverket.