• Nyhetsbrev vecka 12

Hej!

Det är fredag, solen skiner och jag far fram igenom det östgötska landskapet på ett tåg i riktning Malmö, för en någorlunda ledig helg med ett och annat kulturinslag. Efter en intensiv och händelserik vecka känns det ganska skönt! Några nedslag i det som hänt på den regionpolitiska fronten kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Dialogmöte med klinikchefer på Vrinnevisjukhuset i Norrköping
    Veckan började med ett lite ovanligt måndagsmöte. Istället för konferensrummet ’Majblomman’ i regionhuset, hade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna tagit oss till Vrinnevisjukhuset i Norrköping, och ett av konferensrummen i ViN-gården. Bakgrunden är att vi just nu genomför en serie dialogmöten med klinikchefer inom den östgötska vården. Med tanke på att de åtta skarpa uppdrag från KD och M i det tilläggsyrkande som vann bifall när regionens Finansplan antogs i november, nu ska verkställas och i högsta grad rör områden som klinikcheferna säkerligen har viktiga medskick att ge, har vi bokat in dialogmöten på regionens tre sjukhus. Första mötet hölls alltså i måndags på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, och flera klinikchefer från olika verksamheter slöt upp. Det blev ett intressant samtal med flera viktiga synpunkter, som vi tar med oss i den fortsatta politiska diskussionen!

Valkongress för Sveriges Kommuner och Landsting
    I tisdags hölls valkongress för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). SKL är en medlemsorganisation för alla landets regioner och kommuner, som bl.a. är en viktig samtalspart och remissinstans för regeringen när det finns intresse av ett samlat besked om vad kommun- och regionsektorn tycker i en viss fråga. Efter valet i höstas genomfördes i samband med fullmäktigemöten i landets kommuner och regioner ett ombudsval till valkongressen och den ordinarie kongressen som kommer i november i år. Utifrån partiernas valresultat i kommun- och landstingsvalen, ges representation i ombudsförsamlingen. Kristdemokraterna gick framåt i båda valen, och utökade därför ombudsantalet till årets kongresser. Från Östergötland har Kristdemokraterna ett ombud, och eftersom jag av partidistriktsstyrelsen valdes att stå överst på vår valsedel i ombudsvalet till SKL, blev jag också vårt ombud till kongressen. Själva valkongressens förhandlingar går tämligen snabbt och smidigt, det är framförallt val av SKL:s styrelse, revisorer och valnämnd som förrättas. Sedan väljer styrelsen ledamöter och ersättare i SKL:s övriga beredningar och delegationer. I samband med valkongressen arrangeras också den så kallade Ordförandedagen, dit utöver alla ombud, också ordförande och vice ordförande i kommunstyrelser och regionstyrelser runt om i landet bjuds in. Ett program med föredrag och panelsamtal bjuds därför också vid sidan av förhandlingarna. I år medverkade bl.a. finansminister Magdalena Andersson (S), men det mest intressanta inslaget var nog statsvetare Katarina Barrling, som höll ett intressant föredrag om det nya politiska landskapet. Redan på måndagseftermiddagen samlas partierna för gruppmöten, och Kristdemokraterna samlades i SKL:s hus på Söder i Stockholm. Också trevligt att under de två dagarna får träffa och umgås med kristdemokratiska kollegor från hela landet!

Kunskapssammanträde om regionens årsredovisning
    På våren varje år brukar Region Östergötland bjuda in alla ledamöter och ersättare i regionstyrelsen, de tre stora nämnderna, och numera också regionfullmäktige, till ett kunskapssammanträde om regionens årsredovisning. I onsdags var det dags för årets upplaga, som hölls i Konsert & Kongress i Linköping. På programmet stod bl.a. en föredragning från regionens direktörer om hur de olika strategiska målen och framgångsfaktorerna har uppfyllts under det gångna året. Om ett mål bedöms vara helt uppfyllt markeras det ’grönt’, är målet på väg att uppfyllas blir det ’gult’, men om målet inte alls har uppfyllts är det ’rött’. Det kan konstateras att det var mycket ’rött’ under avsnittet ’Ekonomi’. Det finns helt klart en hel del att debattera när årsredovisningen kommer till regionfullmäktige för diskussion och beslut i slutet av april. Från Kristdemokraterna deltog Lena Käcker Johansson, Anders Eksmo, Anna Broman och jag i årets sammanträde.

Studiebesök på Frivilligcentralen i Norrköping
    I onsdags fick vi också här i Östergötland besök av Kristdemokraternas vice partiledare Jakob Forssmed. Jakob presenterade redan förra året en omfattande rapport om både vilket mänskligt lidande och vilka stora samhällskostnader som uppstår på grund av den stora och växande ensamheten bland äldre. Därför var det passande för Jakob, ackompanjerad av kommunalrådet i Norrköping Eva-Britt Sjöberg och mig som regionråd, att besöka Frivilligcentralen i Norrköping. Frivilligcentralen tillhandahåller olika former av insatser och aktiviteter för äldre som är ensamma och har behov av att t.ex. få någon som följer med på ett läkarbesök, eller då och då få måltidssällskap. Det är också en fin möjlighet för pigga äldre att göra en insats! Två av frivilligarbetarna mötte upp och berättade intressant om verksamheten. I samtalet kom vi bl.a. in på möjligheten för vården att skriva ut ’social aktivitet på recept’, något som Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna motionerade om i Region Östergötland redan 2016. Det kan vara dags att följa upp motionen! Norrköpings Tidningar var på plats under studiebesöket med reportern Hanna Pettersson och det blev en artikel, som du kan läsa här: (https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/forslaget-skriv-ut-sociala-aktiviteter-pa-recept-om5904079.aspx)

Regionalt forum för besöksnäringen
    På onsdagen arrangerade också Region Östergötland ett regionalt forum för besöksnäringen i Östergötland, på Hotell Ekoxen i Linköping. Aktörer från den östgötska besöksnäringen och företrädare för det offentliga Östergötland med besöksnäringsansvar samlades för att diskutera hur vi går vidare med utgångspunkt från den besöksnäringsstrategi som regionen beslutade om under föregående mandatperiod. Den växande näringen behöver hitta bra sätt för fortsatt utveckling av samarbetsformer och samordning, men också möta problem med kompetensförsörjning och risker för intressekonflikter med andra samhällssektorer. Jag hann vara med under eftermiddagen av konferensen, och fick då glädjande nog ta till del av sammanfattning och redovisning av de diskussioner som förts under dagen. Det är helt klart att vi har en stark och taggad besöksnäring i Östergötland!

Konferens: Regional tillväxtpolitik i förändring
    I går torsdags arrangerade Tillväxtverket och Näringsdepartementet en viktig konferens för förtroendevalda och tjänstpersoner som på olika sätt arbetar med regional tillväxtpolitik. Vi står inför en ny långtidsbudget för EU, som dels kommer att påverkas av hur det blir med Storbritanniens utträde ur EU, och dels av hur förhandlingarna mellan kvarvarande medlemsländer utvecklas. Urbanisering och digitalisering är två andra områden, bland många, som påverkar den regionala tillväxtpolitiken. För att ge aktuella bilder och inspel och lägga grund för diskussioner, bjöds föredragningar av den helt nytillträdde ansvarige statssekreteraren Per Callenberg (S), de tre generaldirektörerna för Tillväxtverket (Gunilla Nordlöf), Vinnova (Darja Isaksson) och ESF-rådet (Lars Lööw) samt riktigt intressanta föredrag av två internationella gäster; Andrés Rodriguez Pose, professor vid London School of Economics och Jose Enrique Garcilazo, enhetschef för regional- och landsbygdspolitik vid OECD. På eftermiddagen hölls också parallella seminarier, om bl.a. kompetensförsörjning och digitalisering. En givande dag!

Solen skiner fortfarande, även om tåget nu passerat över till Småland. Jag hoppas att det fina vädret håller i sig, så att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)