• Nyhetsbrev vecka 34

Hej!

Den andra hela arbetsveckan efter sommaruppehållet närmar sig sitt slut. Sommarvädret har mestadels hållit i sig och det har funnits goda möjligheter att njuta av sol och värme, på lunchpausen eller framåt kvällen. På den regionpolitiska fronten har det varit en innehållsrik och varierad vecka, som jag kort ska försöka sammanfatta i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av regiondirektör
    Veckan inleddes som vanligt med måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland. Som brukligt gästades också mötet av regiondirektör Krister Björkegren, som uppdaterade oss om flera aktuella frågor, som tidplan för höstens budgetarbete, läget för kollektivtrafiken inför veckans skolstart och förberedelserna för att sätta igång med omfattande möjlighet för östgötarna att testa sig för antikroppar mot Covid-19.

Besök på Lunnevads folkhögskola
    På tisdagsmorgonen gjorde vi i regionutvecklingsnämndens presidium ett besök på regionens egen folkhögskola, Lunnevads folkhögskola, som nämnden också är folkhögskolestyrelse för. Skälet till tisdagens besök på skolan var att, innan deltagarna skulle anlända under onsdagen, torsdagen och fredagen, ha möjlighet att närmare titta på t.ex. internatbyggnadernas lokaler. Lunnevad erbjuder utbildningar av hög klass, inte minst inom musik och konst, och skolan ligger oerhört vackert vid Lillån utanför Sjögestad mellan Linköping och Mantorp, men när det gäller internatets byggnader finns en hel del behov av renovering och ombyggnation. Därför var det viktigt för oss i presidiet att på plats kunna se lokalerna inför kommande beslutsärenden i frågan. Rektor Lena Sahrblom tillsammans med Sara Åberg, gruppledare för städ på skolan, visade oss runt. Vi fick också möjlighet att träffa på och få lite sakupplysningar från Jan Druidh, enhetschef för fastighet, service och miljö.

Möte om handlingsplaner för energi- och klimatstrategin
    Tisdagseftermiddagen fortsatte med ett möte om de handlingsplaner som för tillfället håller på att tas fram för att förverkliga innehållet i energi- och klimatstrategin för Östergötland. Strategin beslutades under förra året, efter att ha arbetats fram tillsammans av Region Östergötland och Länsstyrelsen. För regionens del fattades beslutet i regionfullmäktige i bred politisk enighet. För att strategin inte bara ska vara ett dokument för bokhyllan, tas nu handlingsplaner fram inom strategins olika områden. Vid mötet i tisdags deltog ansvariga tjänstepersoner från både regionen och länsstyrelsen, presidierna i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden och regionutvecklingsnämnden samt ordförande i regionstyrelsens strategiska ägarberedning. Vi fick föredragningar av det pågående arbetet, och gavs möjlighet att komma med inspel både på struktur och prioriteringar. Tanken är att samtliga handlingsplaner ska vara klara innan årsskiftet, och sedan uppdateras årligen.

Extra möte med Politikerforum
    Tisdagen fortsatte med ett extra inkallat möte med oss som ingår i Politikerforum – dialogytan mellan landets regioner och regeringen när det gäller regionala utvecklingsfrågor. Innan pandemin träffades Politikerforum fyra gånger om året på regeringskansliet i Stockholm. I år hann ett sådant möte genomföras i februari, och sedan hölls tre kortare digitala möten under våren. Tisdagens möte kallades in med kort varsel, och handlade om att statssekreteraren hos landsbygdsministern, Per Callenberg, som leder Politikerforum, ville stämma av ett förslag i den pågående budgetförhandlingarna inom regeringen. Förslaget, som bl.a. har sin bakgrund i ett tillkännagivande i riksdagen, handlar om att komplettera de stöd till näringslivet med anledning av pandemin som beslutades under våren. Enskilda näringsidkare föll i princip utanför de olika stöden, och nu finns förslag om att införa ett sådant stöd, med nya pengar (alltså inte omvandla något idag befintligt stöd). Förslaget är också att regionerna ska administrera stödet, och också få medel till de kostnader det innebär. Statssekreteraren vill nu få regionernas synpunkter, vilket i princip blev ett samfällt instämmande i förslaget. Återstår nu att se hur förslaget tar si igenom regeringens budgetförhandlingar…

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    På tisdagskvällen var det dags för det första gruppmötet med Kristdemokraternas regiongrupp efter sommaruppehållet. Precis som gruppmötena under senare delen av våren, hölls gruppmötet digitalt via verktyget Zoom. Då Stefan Redéen, som i flera år varit gruppmötesordförande, på grund av nytt jobb inom regionen, kommer vara med lite mindre frekvent på gruppmötena, valdes i gruppmötets början Lena Käcker Johansson till ny gruppmötesordförande. Lena har stor erfarenhet av att leda möten, inte minst efter att ha varit kommunfullmäktiges ordförande i Kinda kommun i två omgångar, och tisdagskvällens gruppmöte ledde hon mycket bra! På gruppmötet tog vi förstås upp aktuella frågor som Coronaläget, läget för sjukvården under sommaren och det ekonomiska läget inför höstens budgetarbete, men det uppskattade inslaget ”Kvällens tio minuter” gjorde också comeback efter uppehåll ett par gruppmöten. Talare denna gång var Fredrik Topplund, som presenterade sitt uppdrag som vice ordförande i regionens natur- och friluftsråd.

Sammanträde med regionutvecklingsnämnden
    I onsdags hölls höstterminens första nämndsammanträde med Regionutvecklingsnämnden. Precis som vid tidigare nämndsammanträden under pandemin, var antalet ledamöter/ersättare på plats i sessionssalen i regionhuset begränsat. En nyhet sedan regionfullmäktige i juni uppdaterade regionens reglemente, var att beslutsfattande på distans var möjligt, vilket också användes av ett par ledamöter. Under våren var det enbart möjligt att vara med på distans under informationsdelarna (vilket visserligen tidsmässigt är den största delen). En person som var med på plats i sammanträdesrummet var Kristdemokraternas nya ersättare i nämnden, Kristin Andersson. Kristin valdes av regionfullmäktige i juni att efterträda Elvira Wibeck, som istället valdes till ny andre vice ordförande i regionfullmäktige. Kristin tar också över uppdraget som vice ordförande i beredningen för folkhälsa. Kristin är till vardags socialråd i Finspångs kommun. Varmt välkommen Kristin till regionpolitiken! På nämndens dagordning fanns bl.a. beslut om ekonomisk handlingsplan för Lunnevads folkhögskola för att komma till rätta med det ekonomiska underskott som uppstått på grund av ökade kostnader med anledning av pandemin, beslut om distriktsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer i Östergötland och beslut om mottagare av årets kulturstipendier från Region Östergötland. Om stipendiaterna kan du läsa mer om här: (https://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/de-ar-arets-kulturpristagare/)

Möte med tillfällig beredning för ny styrmodell i regionen
    I går torsdag samlades regionens tillfälliga beredning för ny styrmodell, efter att ha haft paus i sitt arbete sedan början av mars. Beredningens första uppgift var att ta fram en ny modell för regionens styrdokument som Treårsbudget med planeringsförutsättningar och verksamhetsplaner för de olika nämnderna. Beredningens arbete under hösten och våren ledde fram till att regionens reglemente uppdaterades och slutligt beslutades av regionfullmäktige i juni. Nu går beredningens arbete in del 2, där bl.a. den sedan 1991 rådande beställar-utförar-modellen och på sikt politisk organisation är föremål för diskussion. Vid gårdagens möte blev det både en tillbakablick på hur det gick till när beställar-utförar-modellen infördes, och en diskussion om hur den fungerar idag, bl.a. med utgångspunkt för de olika nämndernas ansvarsområden. I beredningen ingår en representant för varje parti, där de flesta har utsett gruppledaren som representant.

Möte med regional utvecklingsgrupp inom Kristdemokraterna
    Strax innan sommaren utsåg Kristdemokraternas kommun- och regionpolitiska råd nationellt en särskild arbetsgrupp med uppgift att ta fram och samla ihop politiska förslag inom det regionala utvecklingsområdet, som partiets regionpolitiker runt om i landet kan använda i sina regionala handlingsprogram inför valet 2022, och som tips för ageranden i den politiska vardagen. Gruppen leds av Veronica Kerr, Umeå, som bl.a. är ledamot i kommun- och regionpolitiska rådet och i sin hemregion Västerbotten vice ordförande i kulturutskottet. I gruppen ingår också riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson Magnus Jacobsson, Uddevalla, Conny Brännberg, Skövde, regionråd och ordförande i Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen, Anders Andersson, Järnforsen, regionråd och vice ordförande i Trafiknämnden i Region Kalmar län, Birgitta Sacrédeus, regionråd och ordförande i regionutvecklingsnämnden i Region Dalarna och undertecknad från Region Östergötland. Gruppens första möte hölls i början av juli via det digitala verktyget Zoom, och i går torsdag träffades vi igen på samma sätt. Redan har ett antal förslag samlats ihop och diskuterats, och det blir intressant att fortsätta arbetet under hösten och början av åren 2021.

Nationell kick-off för Kristdemokraterna
    Idag fredag har flera hundra kristdemokrater runt om i landet deltagit i digital kick-off för höstens arbete med tal av partiledare Ebba Busch Thor, olika panelsamtal med bl.a. vice partiordförande och ekonomisk politisk talesperson Jakob Forssmed, socialutskottets ordförande Acko Ankarberg Johansson, gruppledare i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Markaryd Bengt Germundsson, gruppledare i riksdagen Andreas Carlson, Europaparlamentariker Sara Skyttedal och opposionsråd i Region Kalmar län, Anders Andersson. Ebba Busch Thor satte också fokus på jämställdhetsfrågor tillsammans med Kristdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Sarah Havneraas och på miljöfrågorna med partiets klimatpolitiska talesperson Liza-Maria Norlin. På eftermiddagen bjöds bl.a. två intressanta seminarier på hälso- och sjukvårdstemat, dels ”Förstatliga vården – men hur?” med medverkan av bl.a. Heidi Stensmyren, ordförande för Sveriges Läkarförbund och Geir Jörgen Bekkevold, sjukvårdspolitisk talesperson för Kristdemokraternas systerparti i Norge, Kristelig Folkeparti med Jimmy Lord, regionråd i Region Kalmar län som moderator, och dels ”Hur klarar vi av vårdskulden?” med medverkan av Acko Ankarberg Johansson och Emma Spak från Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Nu väntar helgen och jag hoppas att ni alla får chans till avkoppling, och enligt väderprognosen kommer det även att bjudas på en del sommarväder! Och självklart fortsätter vi att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer! Trevlig helg till er alla!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)