• Nyhetsbrev vecka 7

Hej!

Det är fredag eftermiddag igen och arbetsveckan går mot sitt slut. De senaste veckorna har det varit minusgrader och solsken utanför fönstret när nyhetsbrevet författats. Idag är det mulet och plusgrader. Ytterligare varmare väder är att vänta om prognosen slår rätt, men trots allt en ovanligt lång period med riktigt fint vinterväder bakom oss! En annan förändring som pågår just nu, är att det sker en tydlig minskning av antalet personer som behöver sjukhusvård för Covid-19. Dagens notering är 54 patienter, vilket är den lägsta siffran sedan början av november, och betydligt lägre än den högsta noteringen från 11 januari, då 141 patienter vårdades på sjukhus. Antalet dödsfall har också minskat, och antalet personer som testats positivt för Covid-19 har gått nedåt de senaste veckorna. Dock är smittspridningen fortfarande stor, och tyvärr sker en viss ökning de senaste dagarna. Det är därför oerhört viktigt att fortsätta följa råd, rekommendationer och riktlinjer! En innehållsrik vecka i regionpolitiken ligger bakom, och som vanligt kommer här några nedslag i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Panelsamtal vid nystart av Kristdemokratiska Kvinnoförbundet i Östergötland
    Redan i lördags i förra veckan, arrangerades ett nystartsmöte för Kristdemokratiska Kvinnoförbundet i Östergötland. Under några år har det inte funnits någon östgötsk distriktsavdelning, men i lördags inträffade alltså nystarten. Mötet genomfördes som de flesta andra möten i dessa tider via Zoom, men mötesledningen befann sig på plats i Sessionssalen i regionhuset i Linköping. Utöver mötesförhandlingar där själva nystarten skedde och bl.a. styrelse valdes, inleddes programmet med tal av förbundsordförande Sarah Havneraas och ett panelsamtal om jämställdhetsfrågor i kommun och region med Kristdemokraternas kommunalråd och regionråd i Östergötland. Kristdemokraterna har fyra kommunalråd i Östergötland och alla är kvinnor! Tre av dem hade möjlighet att vara med i panelsamtalet i lördags, där jag som regionråd alltså var ende man i samtalet… Det gick dock bra under utmärkt ledning av Christina Landoff, som också valdes till ordförande för den nystartade distriktsavdelningen. Anders Eksmo, som är kommunfullmäktiges ordförande i Söderköpings kommun och också har en viktig roll i Kristdemokraternas regiongrupp, och kanske förvånande den av de östgötska mötesdeltagarna som varit medlem längst i kvinnoförbundet (!), var engagerad som mötesordförande. Tack till KDK Östergötland för en givande förmiddag!

Digital turné inför regionalt valprogram inledd
    I söndags kväll påbörjades regiongruppens digitala turné till Kristdemokraternas partiavdelningar i Östergötland, för att inhämta tips, idéer och förslag till innehåll i det kommande regionala valprogrammet inför valet till regionfullmäktige 2022. Vid turnén deltar politisk sekreterare Fredrik Topplund och undertecknad, samt den eller de medlemmar i regiongruppen som tillhör aktuell partiavdelning. Premiärbesöket skedde i Kinda partiavdelning, där deltagarna skickade med oss bra förslag inom både hälso- och sjukvård, kommunikationer och kultur. Tack till Kinda partiavdelning för ett givande digitalt besök!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Denna vecka började som brukligt med måndagsmöte för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen. Detta möte inträffade februari månads besök av regionens ledande direktörer. Regiondirektör Krister Björkegren, vårddirektör Jessica Frisk, ekonomidirektör Josefin Bjäresten, regionutvecklingsdirektör Richard Widén samt hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren gästade oss. Naturligtvis ägnades en hel del tid åt pandemirelaterade frågor, bl.a. att vaccinationens första fas snart är avklarad, och att provtagningskapaciteten i nuläget är större än efterfrågan. Även en del andra frågor hanns med, som fortsatt analys av det ekonomiska bokslutet 2020 för regionens olika verksamheter och den positiva nyheten att Östergötland är ledande i den internationella utvecklingen av digital patologi.

Debattartikel om behov av ambulanshelikopter i vår region
    I tisdags lyfte vi från Kristdemokraterna återigen den viktiga, och än mer aktuella, frågan om behovet av en ambulanshelikopter till vår sjukvårdsregion, i en debattartikel i Corren. Undertecknare var Kristdemokraternas regionråd/gruppledare i de tre regionerna i Sydöstra sjukvårdsregionen, Mia Frisk, regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län, Jimmy Loord, oppositionsråd i Region Kalmar län och undertecknad. Du kan läsa hela debattartikeln här: (https://corren.se/asikter/debatt/artikel/en-ambulanshelikopter-i-regionen-kan-radda-liv/jn4n4n4l).

Gruppmöte med fokus på psykiatrin i Östergötland
    På tisdagskvällen var det dags för februari månads gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Efter inledande nämndvisa gruppmöten tillsammans med våra samarbetspartners i Moderaterna, följde Kristdemokraternas eget gruppmöte, som gästades av Bjarne Olinder, centrumchef för Psykiatricentrum inom Region Östergötland. Han berättade allmän om psykiatrin i Östergötland, men mer specifikt om hur den psykiatriska vården utvecklas med det nya Tinnerbäckshuset på Universitetssjukhuset i Linköping, där psykiatrin, som länge påverkats negativt av bristande lokaler, nu får ändamålsenliga lokaler för att bedriva god psykiatrisk vård! Bygget av Tinnerbäckshuset är den avslutande etappen av den stora om- och nybyggnadsprojektet Framtidens Universitetssjukhus, som beslutades och sattes igång när Kristdemokraterna styrde dåvarande Landstinget i Östergötland tillsammans med övriga Allianspartier och Vrinnevilistan. Gruppmötet hade också bra och kreativa diskussioner kring kommande motioner och andra politiska ageranden framåt.

Sammanträde med regionutvecklingsnämnden
    I onsdags hölls februarisammanträdet för regionutvecklingsnämnden. Som vid de senaste sammanträdena, deltog ledamöter och ersättare digitalt via Zoom, med enbart ordförande, andre vice ordförande tillika justerare, regionutvecklingsdirektör och sekreterare på plats i Sessionssalen. Inför sammanträdet hade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna lämnat in ett nämndinitiativ om att skapa ett nätverk för utbildningsfrågor med kommunerna i Östergötland. Under föregående mandatperiod, när både regionbildningen och nämnden var nya, växte under periodens gång successivt fram en välfungerande samrådsstruktur med kommunerna. Regionutvecklingsnämnden hade tre sakpolitiska samråd; kultur, näringsliv samt utbildning och kompetensförsörjning. Inför innevarande mandatperiod samlades alla samråd till det strategiska samrådet, där ordförande och andre vice ordförande från nämnden finns med tillsammans med motsvarande funktioner från regionstyrelsen samt trafik- och samhällsplaneringsnämnden, och från kommunerna kommunstyrelseordförande och oppositionsledare. Detta har inte främjat dialog samt informations- och kunskapsutbyte mellan regionutvecklingsnämnd och ansvariga saknämnder i kommunerna. Därför har möjligheten att inrätta sakpolitiska nätverk mellan regionen och kommunerna inrättats, och regionutvecklingsnämnden har hittills ansvar för det folkhälsopolitiska nätverket och det nyligen inrättade kulturnätverket. Efter bl.a. återkommande efterfrågan från utbildningsansvariga kommunpolitiker, föreslår vi nu från KD och M att ett nätverk för utbildningsfrågor inrättas. Nämndinitiativet anmäldes vid onsdagens sammanträde och kommer upp för beslut vid nästa nämndmöte.

Möte om framtiden för Sancta Birgitta klostermuseum
    Kristdemokraterna hade som en fråga i vårt regionala valprogram inför valet 2018, att inrätta ett permanent ekonomiskt stöd från Region Östergötland till Sancta Birgitta klostermuseum, med tanke på museets både nationella och internationella lyskraft, och potential att i ännu större utsträckning bidra till stärkta turistekonomiska effekter i Vadstena och Östergötland. I det gemensamma förslaget till Treårsbudget 2021–2023 från Kristdemokraterna och Moderaterna, som lades fram till regionfullmäktiges sammanträde i november, fanns också med ett förslag till uppdrag till regionutvecklingsnämnden att utreda möjligheter och förutsättningar att inkludera fler delar av det östgötska kulturarvet, t.ex. Sancta Birgitta Klostermuseum, som del av Östergötlands Museum. I går torsdag hölls ett möte mellan Region Östergötland, Vadstena kommun, Länsstyrelsen och Linköpings stift, för att få en gemensam lägesbild för klostermuseet och diskutera möjligheter framåt att säkra museets fortlevnad och utveckling. Från Region Östergötland deltog Eva Andersson (S) och jag från regionutvecklingsnämndens presidium, kulturchef Rikard Åslund och kulturstrateg Petra Nordin Carlsson, från Vadstena kommun deltog Anders Hedeborg (S), vice ordförande i kommunstyrelsen, kommundirektör Madeleine Andersson och kultur- och fritidsstrateg Markus Lindberg, från Länsstyrelsen landshövding Carl Fredrik Graf och från Linköpings stift biskop Martin Modéus. Mötet resulterade i ett uppdrag till tjänstpersonerna från regionen och kommunen att gemensamt utreda tänkbara vägar framåt för klostermuseet, när det gäller finansiering och huvudmannaskap. Positivt att frågan nu är ordentligt på dagordningen i regionen!

Politikerforum – dialog med regeringen om regionala tillväxtfrågor
    I dag fredag har årets första Politikerforum, eller mer formellt Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft, hållits. Regeringen, via näringsdepartementet, bjuder in majoritets- och oppositionsföreträdare med ansvar för regionala tillväxtfrågor från alla regioner i Sverige till dialog kring aktuella frågor inom det regionala utvecklingsområdet. Forumet, som sedan pandemins start har hållits via Skype, behandlade idag bl.a. den till regeringen nyligen överlämnade Skogsutredningen som befinner sig på remiss, med medverkan av utredare Agneta Ögren och huvudsekreterare Tommy Ek. Det pågående arbetet med de högaktuella frågorna kring elektrifieringsstrategi och elektrifieringskommissionen, belystes också genom Truls Borgström och Ulla Ullström från Infrastrukturdepartementet. Vid varje politikerforum uppdateras också kring läget för EU:s sammanhållningspolitik och sedan pandemins start också om insatser kring varsel och omställning med anledning av pandemin, i samtliga frågor med medverkan av statssekreterare Per Callenberg (hos landsbygdsministern), som också leder forumet, statssekreterare Roger Mörtvik (hos arbetsmarknadsministern) och Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf. Slutligen fick forumet en presentation av den nyligen avslutade utredningen om framtiden för lokala servicekontor runt om i landet, både på landsbygden och i utsatta områden i städerna, från utredaren, landshövding Sven-Erik Österberg.

Nu väntar snart lite helgledighet och i nästa vecka är det sportlovsvecka i Östergötland. Det innebär att det är lite glesare i möteskalendariet, men trots det ett antal regionpolitiska aktiviteter. Oavsett hur det ser ut för dig med arbete eller ledighet i nästa vecka, önskar jag en riktigt trevlig helg och fin sportlovsvecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)