• Nyhetsbrev vecka 9

Då är det fredag igen, och dags att summera den gångna veckan i regionpolitiken i Östergötland. Såväl internationellt och nationellt blåser debattvindarna stundtals upp till storm, och politiska strömningar som vi trodde och hade hoppats var historia, vinner åter mark. Nationella opinionsmätningar kan ibland visa på ett litet plus, som åtminstone för stunden kan bidra till något stärkt självkänsla för ett parti. Men när det gäller helheten ser det tyvärr oftast inte så muntert ut. Då, är det av många skäl mer stimulerande att ägna sig åt regionpolitik. Även om det även här finns meningsskiljaktigheter och debattvågor som ibland går höga, är samtalsklimat och atmosfär mycket behagligare. För de flesta av oss är en positiv utveckling av Östergötland trots allt i fokus! Hur vi från Kristdemokraterna har försökt bidra till det den gångna veckan, kommer här några rader i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av direktörer
    Som vanligt inleddes veckan med måndagsmöte för Kristdemokraterna och Moderaterna på oppositionsvåningen i regionhusets politikflygel. Ungefär en gång i månaden får vi på våra måndagsmöten besök av tre av regionens ledande tjänstemän; regiondirektör Mats Uddin, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren och regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla. I måndags var det dags igen. När de tre direktörerna gästar oss, brukar vi passa på att lyfta frågor som dykt upp hos oss i olika sammanhang, men tjänstemannatrion får också möjlighet att informera om aktuella ärenden som är på gång i regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionutvecklingsnämnden och trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Eftersom de två kommande veckorna innehåller sammanträden i dessa fyra politiska organ, var ärenden inför dessa möten i fokus vid veckans möte.

Möte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    I måndags eftermiddag sammanträde presidiet för Regionutvecklingsnämnden. Presidiet består av Anita Jernberger (L), ordförande, Eva Andersson (S), förste vice ordförande och mig, som är andre vice ordförande. Vid presidiemötena deltar också regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla, Malin Thunborg, chef för enheten för kompetensförsörjning och attraktivitet, Anne Hederén, chef för enheten för kultur och kreativitet samt nämndsekreterare Cecilia Malmberg. På veckans presidiemöte lade vi bl.a. fast dagordningen för nästa veckas nämndsammanträde, men hade också två särskilda dragningar av gästande tjänstemän. Först ut var Helene Oscarsson från Vreta Kluster och Ingela Appelsved, skolchef för Naturbruksgymnasiet som informerade om den gemensamma satsningen på etapp tre i utvecklingen av Vreta Kluster som samlingsplats för de gröna näringarna i Östergötland. Hur arbetet med kompetensförsörjning inom området kan utvecklas i samverkan mellan Vreta Kluster och Naturbruksgymnasiet är en av frågorna som diskuteras. Nästa informationsdragning var från regionens internationella enhet, där enhetschef Anna Lindberg och strateg Sofia Prans bl.a. stämde av vad som är aktuellt avseende internationella kontakter inom Regionutvecklingsnämndens område.

Möte med skolledningen för Lunnevads folkhögskola
    Regionutvecklingsnämnden har som ett av sina ansvarsområden att vara folkhögskolestyrelse för regionens folkhögskola, Lunnevad. På skolan erbjuds utöver allmän linje, också några framgångsrika utbildningar inom kulturområdet; musik, dans och konst. I nämndens roll som skolstyrelse, har presidiet fungerat som ett arbetsutskott, som tillsammans med regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla regelbundet träffar skolledningen för att stämma av aktuella frågor. Tisdag förmiddag var ett sådant möte inbokat. Rektor Annika Bodelius hade blivit sjuk, men skolans administrative chef, Jan Druidh, lotsade oss genom mötets dagordning. Bland ärenden om bl.a. kursutbud för nästa läsår och fastighetsfrågor kring om- och nybyggnation på skolan, fick vi också information om den påbörjade planeringen för skolans 150-årsjubileum 2018. Det verkar bli något att se fram emot, då även allmänheten får chans att stifta bekantskap med skolan genom konserter och andra utåtriktade aktiviteter.

Dialog med regionens revisorer
    I tisdags hade regionens revisorer kallat både regionstyrelsen (på förmiddagen) och regionutvecklingsnämnden (på eftermiddagen) till dialog inför beslut om årsredovisningen för 2016. Två av de politisk utsedda lekammarevisorerna och ansvarig sakkunnig revisor med medarbetare tog emot vid varje dialog för att ställa frågor om bl.a. måluppfyllelse, ekonomistyrning, delegationsordning m.m. Vid varje träff deltar en representant för varje parti, där förstås ordförande och övriga presidiet har ett särskilt ansvar att svara på revisorernas frågor. Från Kristdemokraterna deltog Anders Eksmo vid regionstyrelsens träff med revisorerna, och jag när det var regionutvecklingsnämndens tur att bege sig till revisionskontoret på Storgatan i Linköping.

Möte med Politiska ledningsgruppen (PLG)
    På onsdagsförmiddagen var det sammanträde med Politiska ledningsgruppen (PLG). PLG utgörs av presidierna i regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionutvecklingsnämnden, trafik- och samhällsplaneringsnämnden och regionfullmäktige, samt de partiers gruppledare som inte ingår i något av presidierna. Från tjänstemannahåll deltar regiondirektör Mats Uddin, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla, ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson och regionsekreterare Peder Björn. PLG träffas ungefär en gång i månaden, och vid onsdagens möte diskuterades bl.a. regionens arbete med bredbandsstrategi för Östergötland, med en inledande information från ansvarig tjänsteman Jonas Jernberg, planeringen för kommande kunskapssammanträden i regionen och frågan om valkretsar i landstingsvalet 2018.

Kommunpolitiskt nätverk för Kristdemokraterna i Östergötland
    Under många år har Kristdemokraterna i Östergötland haft ett nätverk för gruppledare, råd och politiska sekreterare i Östergötlands kommuner och landstinget/regionen. Under ett par år runt förra valet, låg aktiviteten i nätverket nere. Men, under 2016 drog nätverket igång, och jag fick från partidistriktsstyrelsen uppdraget att vara sammankallande. I onsdags kväll hölls den tredje träffen sedan nätverket drog igång verksamheten igen. Vi samlades i kommunhuset för Kinda kommun i Kisa, där Kristdemokraternas gruppledare Lena Käcker Johansson tog emot. Lena är också kommunfullmäktiges ordförande, och en i den ledartrio med gruppledarna för Kristdemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna, som leder majoriteten som styr kommunen. Lena berättade om det politiska arbetet i Kinda kommun, och vi fick också möjlighet att dryfta en del andra aktuella frågor. Tack Lena för bra värdskap!

Firande av Sveriges näst bästa universitetssjukhus
    Sedan fem år tillbaka rankar tidningens Dagens Medicin årligen Sveriges sjukhus i tre kategorier; bästa universitetssjukhus, bästa mellanstora sjukhus och bästa mindre sjukhus. De tre östgötska sjukhusen har legat bra till i de tre kategorierna nästan varje år. I mätningen för 2016, som offentliggjordes i början av 2017, blev Universitetssjukhuset i Linköping tvåa i sin kategori och Lasarettet i Motala tvåa i kategorin mindre sjukhus. För Universitetssjukhuset i Linköping har de fem åren inneburit tre guldplaceringar och två silverplaceringar, och årets andraplats var enligt uppgift ett mycket tajt race med Norrlands Universitetssjukhus i Umeå, som blev etta. Med anledning av den fina placeringen bjöd regionen Universitetssjukhusets personal på smörgåstårta vid lunchtid igår torsdag. Även tjänstemän och förtroendevalda i regionhuset var inbjudna.

Resursfördelningskonferens inom hälso- och sjukvården
    Idag fredag anordnar Region Östergötland resursfördelningskonferens inom hälso- och sjukvårdsområdet. Produktionsenhetschefer, verksamhetschefer, fackliga företrädare och förtroendevalda i hälso- och sjukvårdsnämnden, beredningen för behovsstyrning och politiska ledningsgruppen är inbjudna att tillsammans diskutera vilka nya behov inom vården som ska prioriteras högst för att få ta del av de 90 nya miljoner som tillförts hälso- och sjukvårdsnämnden i årets budget. En lista på 52 nya behov ska diskuteras och rangordnas först individuellt, sedan i grupp och till sist sammanställas till ett slutligt förslag med tio behov som ska prioriteras först och högst. Vid dagens konferens deltar från Kristdemokraterna, Lena Käcker Johansson, som är vice ordförande i beredningen för behovsstyrning, som också har ett särskilt ansvar att följa resursfördelningsfrågorna i regionen.

Imorgon lördag bjuder Kristdemokraternas studieorganisation Framtidsbildarna in till en viktig utbildningsdag i Söderköping, med fokus på ideologi, nationell politik, mediekontakter och hur man formar en framgångsrik kommunpolitik. Många är anmälda, men det går säkert att få med ytterligare någon om du skulle vara intresserad, och ännu inte har anmält dig. Läs mer om utbildningen här: http://wp.kristdemokraterna.se/e/framtidsbildarnas-dag-lordag-4-mars/ Till er som deltar i utbildningen imorgon, så ses vi där, och till er alla ber jag att få önska en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)