• Skåning ersätter Sellström som ordförande för KD i Umeå

Magnus Lunderquist valdes förra veckan till ny ordförande för Kristdemokraternas styrelse i Umeå. Han ersätter Anders Sellström.

Magnus Lunderquist är 47 år, uppvuxen i Malmö, har de senaste åren bott i Staffanstorp där han var både ordförande och gruppledare för Kristdemokraterna och satt som ordförande för kulturnämnden i Region Skåne. Han har nu flyttat till Umeå för att arbeta som personalchef vid Sova sängvaruhus. Han tar över som ordförande för Kristdemokraterna i Umeå efter Anders Sellström, som lämnar posten men som stannar kvar i styrelsen.

– Umeå är en fantastisk stad med ett rikt kulturliv och ett starkt civilsamhälle, och jag ser nu fram emot att tillsammans med styrelsen och våra medlemmar fortsätta det viktiga arbetet för ett bättre Umeå. Ett Umeå som man kan lita på oavsett om man är ung eller gammal. Framför allt så behöver vi bli bättre på att lyssna på våra äldre när det gäller deras omsorg, det skall vara tryggt att åldras i Umeå säger Magnus Lunderquist.

På årsmötet valdes även Maria Edblom Tauson som vice ordförande i styrelsen som består av Lucas Nilsson, Robert Barkéus, Helen Edlund, Jan Kollberg, Anders Sellström, Ewa Jonsson och Veronica Kerr.