Narkotikarelaterad dödlighet i Sverige är oacceptabelt hög

Debattartikel TTELA – Magnus Jacobsson, Stefan Svensson, Pernilla Wendesten
Varje liv som släcks i spåren av narkotikan är ett för mycket. Som kristdemokrater är vi angelägna om att narkotikadödligheten ska minska, men det gäller att vidta rätt åtgärder. Vi instämmer inte i EU-parlamentarikern Sara Skyttedals påstående om att legalisering av cannabis och avkriminalisering av narkotika skulle vara lösningen.

Nu är det hög tid att utreda elmotorvägar

Debattartikel GP – Magnus Jacobsson
Sverige skall minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030. För att klara detta räcker det inte att vi som individer förändrar vårt beteende. Vi behöver ändra vårt trafiksystem och ett sätt är att elektrifiera motorvägarna. Försök pågår redan nu.

Kollektivtrafiken når sina mål i Västra Götaland

Debattartikel Borås tidning – Magnus Jacobsson m.fl.
För att kunna nå klimatmålen och ge våra barn och barnbarn en god miljö att leva i måste fler åka kollektivt. Ju fler som tar tåget, bussen, spårvagnen eller båten för att ta sig fram, desto bättre för miljön. Vi har högt satta mål när det gäller utvecklingen av kollektivtrafik i Västra Götaland och en del har skeptiskt beskyllt målen för att vara orealistiska. Nu har kollektivtrafiknämnden fått resultatet av vårt första trafikförsörjningsprogram – vi når våra mål på nästan alla punkter. Det övergripande målet är att kollektivtrafikens marknadsandel ska öka för en attraktiv och konkurrenskraftig region, och för att nå dit satte vi upp fyra delmål.