Hur går det med detaljplaneändringen för Familjecentralen i Lindsdal?

Christopher Dywik (KD) ställer en Enkel fråga till kommunalrådet Dzenita Abaza (S)

Familjen är samhällets viktigaste gemenskap, just därför fyller Familjecentralerna en sådan viktig funktion i samhället. I norra delen av Kalmar kommun saknas det dessvärre fortfarande en familjecentral. Lindsdal, Läckeby och Rockneby står tyvärr, trots att orterna befolkningsmässigt är likt en mindre kommun, utan en familjecentral.

Inför valet 2010 slog Kristdemokraterna ett slag för en familjecentral i Lindsdal under mandatperioden. Socialdemokraterna övertrumfade detta och lovade att de skulle se till att en Familjecentral skulle stå klar i Lindsdal redan 2011. Sedan dess har Kristdemokraterna flera gånger, i såväl kommun- som landstingsfullmäktige frågat vad som händer med löftet?

Var tillsättningen av ny VD i Kalmarhem förenlig med aktiebolagslagen?

Lennart Lindstedt (KD) ställer en Enkel fråga till Kommunalrådet Johan Persson(S)

En av styrelsens, i ett aktiebolags, viktigaste uppgifter är att hantera (tillsätta-avskeda) VD. För denna viktiga uppgift måste styrelsen, innan det beslutande styrelsemötet, få rimligt tillräcklig information och beslutsunderlag. Vid tillsättningsprocessen av ny VD för Kalmarhem AB så hade inte styrelsen i Kalmarhem fått något av detta. Vid det beslutande styrelsemötet lade en ledamot (från ett annat parti) därför ned sin röst mot just denna bakgrund.

Även om undertecknad eller Kristdemokraterna inte har något ont att säga om den nyvalde VD:n och dennes kompetens, så anser vi kristdemokrater att det är viktigt att politiker agerar föredömligt – inte minst gentemot lagen.

Angående byte av Kalmar stadsvapen

Christopher Dywik (KD) ställer En Enkel fråga till Kommunalrådet Johan Persson (S)

Under tisdagen beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att ge kommundirektören i uppdrag att arbeta fram en ny grafisk profil för Kalmar kommun i enlighet med ett bifogat koncept och en idéskiss.

Att Kalmar kommuns förvaltningar ska använda samma grafiska profil är självklar varför det givetvis kan vara klokt att se över hur detta fungerar. Men varför Kalmars anrika stadsvapen ska bytas ut mot en tråkig, själlös vägskylt är mindre förståeligt.

Äntligen renoveras Halltorpsskolan!

Christopher Dywik (KD) kommenterar renoveringen av Halltorpsskolan

Imorgon tas äntligen det första spadtaget för den välbehövliga och efterlängtade renoveringen av Halltorpsskolan. Det här är en stor seger för såväl barn och personal, som Halltorp som bygd. Äntligen, efter år av ursäkter och bortförklaringar behöver barnen inte längre ha sina lektioner i gympasalen och en källare med dålig ventilation.

Samtidigt är det under all kritik hur den majoritet, som sedan 2012 aktivt motverkat en renovering av Halltorpsskolan, ska sola sig i rampljuset när de tar första spadtaget.