KD säger ja till köp av Guldfågeln Arena – men…

Kristdemokraterna har efter en intern diskussion i god demokratisk anda, där vi nött och blött alla alternativ, beslutat att ställa sig bakom avsiktsförklaringen om att Kalmar kommun ska ta över Guldfågeln Arenan.

Men…

Arenan ska inte bara ”vara KFF:s ”, utan den ska kunna nyttjas för såväl damfotbollen (tex IFK Kalmar), juniorer, skolidrotten, konserter och andra evenemang. Det är den linje som vi hade när en utökad borgen diskuterades och som vi haft sedan Arenan först uppfördes. Det innebär också att vi måste investera i hybridgräs.

Glädjande beslut om Vindkraft i Mortorp

Samhällsbyggnadsnämnden beslutade idag att avslå Billyvind AB:s ansökan om att uppföra ett vindkraftverk på 200 meter, alternativt 150 m på Mortorp 6:1. Kristdemokraterna välkomnar beslutet.

– Vi har länge kämpat för att kommunen inte bör bevilja tillstånd till några nya verk fören det allt för höga bullret vid nuvarande verk är åtgärdade, en källmätning är genomförd vid befintliga verk och vid fastigheter (för tonljud & dcb). Samt att en uppdatering av vindbruksplanen är gjord, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– För Kristdemokraterna är det viktigt att man ska kunna bo och verka i hela kommunen. Det gäller både för markägare som ska kunna bygga vindkraftverk på sin mark, men också för djur, natur och övriga boende i närheten som inte får drabbas negativt av etableringen av vindkraft.

KD slår vakt om grönområdet vid Kungsgårdsvägen

Vid måndagens kommunfullmäktige godkännes detaljplanen för Oxhagen 2:1 i sin nuvarande utformning, Kristdemokraterna beklagar detta å det starkaste.

– Kristdemokraterna har sedan början av detaljplanearbetet tydligt markerat att viss byggnation vid korsningen Perstorpsvägen/Kungsgårdsvägen (område 1,2,3) är möjlig – utan att överexploatera området. Men att ytterligare bebyggelse inom hela planområdet skulle innebära en allt för stor inverkan på områdets karaktär och att ett värdefullt grönområde, som i kommunens egna grönstrukturplan omnämns som ”särskilt värdefull”, skulle gå förlorad.

Därför är det vår bestämda uppfattning att detaljplanen borde ha återemitterats för att avbryta detaljplaneändringen avseende område 4-9, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

Hur går det med detaljplaneändringen för Familjecentralen i Lindsdal?

Christopher Dywik (KD) ställer en Enkel fråga till kommunalrådet Dzenita Abaza (S)

Familjen är samhällets viktigaste gemenskap, just därför fyller Familjecentralerna en sådan viktig funktion i samhället. I norra delen av Kalmar kommun saknas det dessvärre fortfarande en familjecentral. Lindsdal, Läckeby och Rockneby står tyvärr, trots att orterna befolkningsmässigt är likt en mindre kommun, utan en familjecentral.

Inför valet 2010 slog Kristdemokraterna ett slag för en familjecentral i Lindsdal under mandatperioden. Socialdemokraterna övertrumfade detta och lovade att de skulle se till att en Familjecentral skulle stå klar i Lindsdal redan 2011. Sedan dess har Kristdemokraterna flera gånger, i såväl kommun- som landstingsfullmäktige frågat vad som händer med löftet?