KD tog strid mot höghastighetståg på SKR:s Kongress

Under veckan har SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) haft kongressen i Linköping. Christopher Dywik (KD), KD:s ombud från Kalmar län tog strid mot Sverigeförhandlingen och dess satsning på höghastighetståg.

– Vi måste stoppa Sverigeförhandlings vanvettiga satsningar på höghastighetståg. Förslaget hotar att dränera statens kassa och tränga undan andra nödvändiga investeringar i befintlig infrastruktur, inte minst i eftersatta landsdelar som Kalmar län. De enorma kostnaderna för att genomföra höghastighetsprojektet mellan tre storstäder (vars pendlare står för en ytterst liten del av det totala resandet) beräknas helt enkelt bli oförsvarbart höga med låg miljö- och samhällsnytta per satsad krona, säger Christopher Dywik (KD).

Sluta straffbeskatta landsbygden

När Centerpartiet och regeringen sviker landsbygden och höjer skatten på bensin och diesel samtidigt som det oroliga läget i mellanöstern gör att priserna skjuter i höjden, så svider det rejält i plånboken. Men för vem svider det mest?

Det känns garanterat värre för den som bor på landsbygden utan kollektivtrafik, än för den som kan ta bussen genom Stockholms innerstad till jobbet. Det kanske också kan förklara lite av politiken bakom priserna. De som beslutar om skatterna är inte de som drabbas mest.

Nej till 21-meters mast i centrala Ljungbyholm

Kristdemokraterna beklagar bygglovsbeskedet för en 21-meters mast på naturområdet mellan gamla brandstationen och Sockenmagasinet. Placeringen hotar en ortens vackra kulturmiljön. Vi välkomnar därför att både Hembygdsföreningen och Svenska kyrkan överklagat ärendet. Det säger Christopher Dywik, vice ordförande i Södermöre kommundelsnämnd tillika Gruppledare för Kristdemokraterna i Kalmar kommun.

– Vi vänder oss också mot bristen på samråd på orten och diskussion med Södermöre kommundelsnämnd om det aktuella ärendet. Södermöre kommundelsnämnd under nästan två decennier arbetat för att stärka centrumkänslan i Ljungbyholm och uppmuntrat och välkomnat framlyftandet av denna vackra kulturmiljö med kombinationen grönska, vatten, gärdsgårdar och byggnader såsom den vackra medeltidskyrkan och de rödmålade församlingshemmet, Gamla brandstationen och Sockenmagasinet. Läs mer

Mer svensk- och närproducerad mat på våra skolor

I Kalmar kommun har det länge talats om behovet av att öka andelen svensk- och närproducerad mat. Dessvärre tycks det i dagsläget mer handla om retorik än faktisk handling. En ambitionshöjning kräver avsatta medel, inte bara fina ord, säger Christopher Dywik, Gruppledare för KD i Kalmar och vice Ordförande i Servicenämnden.

– I dagsläget produceras endast 60% av kosten på våra förskolor och skolor i Sverige. Det är en allt för låg siffra! För oss i KD är det essentiellt att öka andelen svensk- och närproducerad mat på våra skolor och förskolor! Det handlar i grunden om att prioritera den kvalitet som endast svenskt jordbruk kan ge. Att slå vakt om världens hårdast djurhållningsregler, minimalt användande av antibiotika, låga nivåer av bekämpningsmedel och att minska utsläpp genom att korta ner och skära bort onödiga transporter. Det är helt enkelt inte hållbart att importera mat från andra sidan jorden, när vi producerar bättre mat här hemma.

– En ambitionshöjning kräver dock avsatta medel, inte bara fina ord. Inför 2020 kommer Kost/Skola behöva ytterligare tre miljoner (samt en årlig indexuppräkning på ca 1 miljon) för att kunna nå de mål som de fått av kommunfullmäktige avseende att öka andelen svenska- och närproducerade produkter. Nu är det upp till bevis för majoriteten i Kalmar. Är om majoriteten är beredd att avsätta adekvata medel för att öka andelen svensk- och närproducerad mat på våra skolor och förskolor? Vi hoppas att det här kommer bli ett beslut vi kan ta enigt över partigränserna.

KD-glädje över räddad Cellgrav

Under veckan rapporterades det att Mark- och miljödomstolen glädjande har beslutat att säga nej till kommunens överklagan om att få bygga ett p-hus i Cellgraven vid fängelset. KD Kalmars gruppledare Christopher Dywik som varit mycket kritisk till kommunens planer att bygga ett p-hus i cellgraven är mycket glad över beslutet.

– Det känns fantastiskt att denna ovärderliga kulturmiljö nu är räddad. Norra delen av cellgraven är ju en del av ravelinen Prins Carl, en del av Kalmars yttre befästningsverk från 1600-talet, en fornlämning. Därför känns det skönt att vi äntligen kan lägga den här huvudlösa placeringen bakom oss.

– Samtidigt finns det ett stort behov av fler p-platser i centrala Kalmar. Ett centralt beläget P-hus är nödvändigt för city-handeln och en levande stadskärna! KD har därför länge förordat en alternativ placering på en mindre känslig plats som vid Stagneliusskolan och/eller på fyllnadsmassorna vid kvarteren Bönhasen och Lustgården (Södra Kanalgatan).

Förebyggande insatser är de viktigaste av insatser

Det är väl känt att utbildning, tillsammans med en trygg hemmiljö, är viktigaste framgångsfaktorn för att förebygga utanförskap med allt vad det kan innebära som arbetslöshet, utanförskap, psykisk ohälsa, otrygghet, kriminalitet etc.

Inte minst Skolverket betonar vikten av utbildning för att förhindra utanförskap, man inleder sitt förord i Allmänna råd, Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar (2016) med orden: ”Utbildning är en av de viktigaste faktorerna för hur en ung människas liv kommer att utvecklas. ”

Det är också väl känt att uppskjuten studiegång och uppskjutet arbetsliv är kostsamt för kommun och övriga samhället. Mycket kostsamt! Även detta påminner Skolverket om. I avsnittet med rubriken: Tidiga insatser är en god investering betonas också vikten av att: ”stöd och insatser sker utifrån ungdomens behov, förutsättningar och mål och inte utifrån organiseringen av den offentliga verksamheten”. Läs mer

Hur återställer vi trygghet och säkerhet i Berga centrum?

Den 9 Mars hände det som inte fick hända, Berga Centrum brann igen. Efter år av hårt arbete från fastighetsägare och butiksinnehavare och andra för att göra området tryggt, säkert och attraktivt brann det åter igen i området.

Polisen misstänker grov mordbrand och åtskilliga boende i närheten spekulerar i vad som hänt och vem/vilka som är ansvariga. Det är upp till polisen att utreda.

Men det är upp till oss politiker att påbörja arbetet framåt så allt hårt arbete sedan förra branden inte varit förgäves.

Med denna bakgrund vill jag ställa samma fråga som jag ställde innan förra branden 2011:

– Vilka insatser kommer göras ifrån kommunens sida för att garantera (och återställa) säkerheten för besökarna och butiksinnehavarnas liv och egendom i Berga Centrum?

Dags att släppa planerna på ett P-hus i cellgraven?

Under förra veckan rapporterades det att Länsstyrelsen beslutat att sätta ner foten och säga Nej till kommunens planer på ett P-hus i Cellgraven.

Planerna på att att bygga ett P-hus i cellgraven har tidigare kritiserats både för att beslutet i nämnden togs med bristfälligt underlag. Men också av Kalmar läns museum och Kristdemokraterna för att det vore djupt olämpligt att bygga ett p-hus på ett fornminne och vad som är en del av riksintresset för kulturvård. Det skulle helt enkelt, likt Länsstyrelsen nu instämmer i, innebära att en ovärderlig kulturmiljö förstörs för all framtiden.

I Länsstyrelsens beslut skriver de bland annat:
”Norra cellgraven hör till ravelinen Prins Carl som byggdes mellan åren 1683–1698 och utgör en viktig del av Kalmars yttre befästningsverk och är skyddad som fornlämning”. Vidare skriver de att ett P-hus i Cellgraven skulle ”på ett markant sätt förändra områdets karaktär av befästningsverk och ravelinens upplevelsemässiga värde kommer att förtas helt och hållet”. Det är en verklighet som inte kommer förändras.

NEJ till hotell som skymmer Kalmar slott

Under fredagen framkom det att Kalmar kommun och Länsstyrelsen i hemlighet har arbetat fram ett nytt förslag på ett hotell i hamnen. KD ser med oro på att ännu ett dokument vars innehåll har ett stort allmänintresse hemlighetshållits från allmänheten.

– Att det aktuella förslaget borde ha diarieförts mitt under brinnande valrörelsen gör bara det hela än mer anmärkningsvärt. Det är oerhört allvarligt ur demokratisynpunkt, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– Med tanke på att det sedan tidigare gått troll i ärendet, men återkallade och censurerade rapporter och stort allmänintresse för frågan, så var det min ärliga förhoppning att ärendet framöver skulle hanteras med större transparens.

– Att det sommartid behövs fler övernattningsplatser i Kalmar kommun råder ingen tvekan om. Men ska det byggas nytt på Kvarnholmen måste det givetvis byggas på ett sådant sätt att det inte hotar riksintresset för kulturvård eller förstör en ovärderlig kulturmiljö för all framtiden.

Gör Kvarnholmen vackrare och mer tillgängligt

Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik och kommunfullmäktigeledamot Carolina Almeborg motionerar om behovet att tillgänglighetsanpassa Kvarnholmen|

Kvarnholmen är tillsammans med Kalmar slott och Gamla stan en vital del av Kalmar kommuns ansikte utåt, en vacker historisk miljö med vackra stenlagda gator för turister och boende att strosa i.

Tyvärr har stadens kullerstensgator under senare år blivit allt mer problematisk för delar av befolkningen. I takt med att fler och fler restauranger skaffar trevliga uteserveringar, så har det också inneburit att gående har hänvisats ifrån kanternas mer platta stenläggning till gatornas mer traditionella kullerstensläggning mitt i gatan. Detta har medfört att framkomligheten avsevärt försämrats för den som har rullstol, permobil eller rullator.