Facebook Posts

👏👏👏Staten ska vara stark, men inte onödigt stor. Det finns inget egenvärde i att ha ett stort antal myndigheter, och vi har därför påbörjat en översyn för att minska antalet. Det har nu visat sig att Sveriges 342 statliga myndigheter i själva verket är 367 stycken. Med andra ord har hela 25 myndigheter inte registrerats korrekt, vilket visar på bristerna med myndighetsstrukturen. Det handlar om respekt för skattebetalarnas pengar och vi har redan gett flera förslag på sammanslagningar. Exempelvis bör Ekonomistyrningsverket slås ihop med Statskontoret, Konstnärsnämnden med Statens kulturråd och Myndigheten för arbetsmiljökunskap med Arbetsmiljöverket. Men mer behöver göras, och det arbetet har bara börjat. Läs mer från Ebba Busch och civilminister Erik Slottner - KD på länk i kommentarsfältet. Engagera dig du också. Bli medlem:kristdemokraterna.se/engagera-dig/bli-medlem ... See MoreSee Less
View on Facebook
👏👏👏👏Kristdemokraterna lämnar inte vårdens medarbetare eller patienterna i sticket. Regeringen med sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson i spetsen skjuter nu till sex miljarder kronor för att stötta regionerna, så att de kan säkerställa god kvalitet i vården och undvika säga upp vårdpersonal. Sex miljarder motsvarar 7 000 sjuksköterskor.Regionerna bär ansvar för vården, men inflationen och kostsamma pensionsavtal gör att många regioner har det ekonomiskt tufft. I slutet av förra året och bara en vecka efter riksdagens beslut om budgeten fick regionerna besked om totalt 9,8 miljarder kronor, inklusive ett särskilt sektorsbidrag om 3 miljarder kronor direkt till sjukvården.Utöver dagens besked om ytterligare sex miljarder till vården så presenterar regeringen ytterligare åtgärder. Bland annat ska en större del av regionernas resurser gå till kärnverksamhet och faktiskt vårdarbete, i stället för administrativt arbete. Dessutom ska inrättandet av en nationell vårdförmedling snabbas på, och mer pengar skjuts till arbetet med att möjliggöra en nationell digital infrastruktur för hälsodata.Engagera dig i Sveriges vårdparti - bli medlem:kristdemokraterna.se/engagera-dig/bli-medlem ... See MoreSee Less
View on Facebook
Idag är det 100 dagar till EU-valet! Förra valet röstade endast 55% av de röstberättigade i Sverige. Och varje röst räknas och är viktig för att EU ska utvecklas åt rätt håll. EU:s fokus måste vara på kärnuppdraget: frihet, frihandel och fred. Samtidigt ska EU inte vara politiskt klåfingrigt eller ägna sig åt onödig detaljstyrning för det förhindrar både Sveriges och Europas utveckling och trygghet. En röst på KD är en garant för ett EU med rätt fokus. Gör din röst hörd den 9 juni! ... See MoreSee Less
View on Facebook
Redan för fyra år sedan tog KD:s ekonomiskpolitiske talesperson Hans Eklind upp frågan om att införa en så kallad gas i pensionssystemet. Det innebär att vid överskott i systemet ska inkomstpensionsbehållning öka för den som ännu inte är pensionär och även öka den löpande pensionen för den som redan är pensionär. Nu har samtliga partier i riksdagen ställt sig bakom förslaget. - Det här är på alla sätt logiskt. Vi har regler för hantering av underskott, en så kallad broms, men inte för hantering av utdelningsbara överskott, en så kallad gas. Vi kristdemokrater har sedan 2020 pekat på denna inkonsekvens och föreslagit att en del av överskottet ska betalas ut när utrymmet finns. Där är vi nu, vid årsskiftet var det prognosticerade överskottet 1300 miljarder kronor. Jag är mycket glad över att vi nu är överens, detta kommer att ge mer pengar till alla som har pensionsrätt, säger Hans Eklind (KD), ekonomiskpolitisk talesperson. Den tvärpolitiska Pensionsgruppen har också kommit överens om att se över avgiftsnivån i det allmänna inkomstgrundande pensionssystemet. ... See MoreSee Less
View on Facebook
Regeringen skickar det största stödpaketet till Ukraina hitintills. På lördag har kriget i Ukraina pågått i två år. Rysslands fullskaliga olagliga invasion har pressat den ukrainska armen enormt. Det är tydligt att ytterligare stöd behövs. Idag har vi annonserat det 15:e militära svenska stödpaketet till Ukraina. Paketet, som ligger på 7,1 miljarder kronor, är det största hitintills och innehåller bland annat artilleriammunition, pansarvärnsrobotar och granatgevär. Välbehövliga medel för försvaret av Ukraina. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD